Warmte


Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Door het vervallen van de aansluitplicht uit de Gaswet, op 1 juli 2018, worden steeds meer nieuwbouwwoningen niet meer met gas, maar op alternatieve wijze verwarmd. Daarbij valt te denken aan individuele warmtebronnen zoals een warmtepomp, maar ook aan collectieve mogelijkheden zoals een lokaal warmtenet dat gebruik maakt van restwarmte uit de industrie. Gemeenten kunnen in hun warmteplan voor nieuwbouwlocaties een aansluitplicht op zo’n warmtenet vastleggen, zo regelt het Bouwbesluit 2012. Het binden van zoveel mogelijk bewoners aan een warmtenet kan gunstig zijn in termen van risicobeheersing bij de ontwikkeling van nieuwe warmtenetten en waar het gaat om betaalbaarheid. Projectontwikkelaars mogen desalniettemin voor een andere oplossing kiezen als die qua energie- en milieuprestaties minstens gelijkwaardig is. In het warmteplan regelen hoe gelijkwaardige alternatieven voor warmte moeten worden getoetst om op basis daarvan te kunnen besluiten of de aansluitplicht op het warmtenet kan vervallen treedt echter buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad, zo blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 16 februari 2022. (meer…)

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Bij de overstap naar een duurzame warmtevoorziening in de gebouwde omgeving speelt het beëindigen van de gaslevering een cruciale rol. Dit zal voor een belangrijk deel worden bereikt via een wijkgerichte aanpak waarin gemeenten de regie voeren. Het Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw), dat op dit moment wordt voorbereid door de ministeries van BZK en EZK, biedt gemeenten namelijk de bevoegdheid om te regelen welke wijken op termijn van het aardgas af moeten en daarbij overstappen op een duurzaam alternatief zoals een warmtenet, verwarming door elektriciteit (warmtepompen) of groen gas. Deze doorzettingsmacht voor gemeenten vormt de stok achter de deur voor de verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen in de periode 2022 t/m 2030. Wat behelst dit voorstel? (meer…)

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Nederland staat aan de vooravond van de warmtetransitie. Veel woningen en bedrijven zullen van ‘het gas af moeten’ en aangesloten worden op collectieve warmtesystemen die liefst CO₂-neutraal opereren. Om deze transitie te faciliteren heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) het conceptvoorstel voor de Wet collectieve warmtevoorziening (de Wcw, ook wel de Warmtewet 2.0), opgesteld en ter consultatie gepubliceerd. De minister van EZK heeft de Tweede Kamer afgelopen december geïnformeerd over de resultaten van de consultatie. In deze blogpost belichten wij de vijf belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd naar aanleiding van de consultatie. (meer…)

Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

De nieuwe Wet collectieve warmtevoorziening, met andere woorden de Warmtewet 2, vraagt om flinke veranderingen in de warmtesector. Voor alle betrokken partijen: verbruikers, warmtebedrijven, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en ook, of eigenlijk vooral, gemeenten. In ons eerdere blog bespraken wij al de regels die met name een impuls zouden moeten geven aan de groei van het aantal duurzame warmtenetten. De beoogde wetswijzigingen adresseren echter meer. Dit blog bespreekt de wijkgerichte aanpak, de aanwijzing van warmtebedrijven, de aanvraagprocedure en de grotere regierol van gemeenten hierbij. (meer…)

De Wet collectieve warmtevoorziening als instrument voor duurzame warmte

De Wet collectieve warmtevoorziening als instrument voor duurzame warmte

Nederland staat voor de grote opgave om de warmtevoorziening in de gebouwde omgeving op een meer duurzame manier vorm te geven. Voor met name stedelijke en dichtbebouwde gebieden ziet het kabinet collectieve warmtenetten als het beste alternatief voor de traditionele CV-ketel. De Wet collectieve warmtevoorziening, met andere woorden de Warmtewet 2, stelt de regels die (onder meer) een impuls zouden moeten geven aan de groei van het aantal duurzame warmtenetten. Hoofddoel hierbij is het behalen van de klimaatdoelen zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. De beoogde wetswijzigingen vragen om flinke veranderingen in de warmtesector. (meer…)