Windenergie


Blogreeks wind op land: beheerderswoningen

Blogreeks wind op land: beheerderswoningen

In het Klimaatakkoord ligt een flinke opgave voor wind op land. De rechtspraak over dit onderwerp staat niet stil. In deze blogreeks bespreken wij de meest in het oog springende ontwikkelingen in deze rechtspraak. Een onderwerp dat in deze reeks niet mag ontbreken, is de beheerderswoningen (ook wel: bedrijfswoningen, sfeerwoningen of molenaarswoningen). Beheerderswoningen zijn woningen die behoren tot de inrichting die het windpark vormt. De normen voor bijvoorbeeld geluid en slagschaduw uit het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling zijn niet op deze woningen van toepassing. In een zeer recente uitspraak van 1 april 2020 over windpark Koningspleij benadrukt de Afdeling nog maar eens dat aan het aanwijzen van beheerderswoningen risico’s verbonden zijn. (meer…)

Blogreeks wind op land: de coördinatieregeling

Blogreeks wind op land: de coördinatieregeling

In het Klimaatakkoord ligt een flinke opgave voor wind op land. De rechtspraak over dit onderwerp staat niet stil. In deze blogreeks bespreken wij de meest in het oog springende ontwikkelingen in deze rechtspraak. Dit is het tweede deel van de blogreeks. In dit deel staan de Rijkscoördinatieregeling, de provinciale coördinatieregeling en de gemeentelijke coördinatieregeling centraal. Deze coördinatieregelingen voorzien in een stroomlijning van de besluitvormingsprocedures, waardoor wind op land sneller kan worden gerealiseerd. In de rechtspraak zijn deze coördinatieregelingen nader uitgelegd. In dit blog zetten wij de belangrijkste uitspraken voor u op een rij. (meer…)

Blogreeks wind op land: wie is belanghebbende?

Blogreeks wind op land: wie is belanghebbende?

In het Klimaatakkoord ligt een flinke opgave voor wind op land. De rechtspraak over dit onderwerp staat niet stil. In deze blogreeks bespreken wij de meest in het oog springende ontwikkelingen in deze rechtspraak. Dit is het eerste deel van de blogreeks. In dit deel staat het belanghebbende-begrip centraal. Een belangrijk begrip, want alleen belanghebbenden kunnen bezwaar en beroep aantekenen tegen besluiten voor de realisatie van windparken. Wie zijn die belanghebbenden? Voor het antwoord op deze vraag biedt de rechtspraak de nodige handvatten. In dit blog zetten wij de belangrijkste voor u op een rij. (meer…)

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

Het Nationaal Programma RES heeft onlangs een handreiking gepubliceerd, aan de hand waarvan de 30 RES-regio’s hun Regionale Energiestrategie kunnen vormgeven en vaststellen. In december 2018 verscheen al een Handreiking 1.0. De nu verschenen 1.1-versie is aangescherpt op basis van voortschrijdend inzicht na het Klimaatakkoord van eind juni 2019. Het document is primair bedoeld voor de ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordigers van de RES-regio’s, die aan of met een RES werken. Daarnaast is de handreiking er voor degenen die meewerken aan het opstellen van de RES: onder meer volksvertegenwoordigers, netbeheerders, maatschappelijke organisaties, energiecoöperaties en bedrijven. Wij belichten een aantal belangrijke uitgangspunten uit de omvangrijke handreiking. We gaan hier met name in op de borging van de RES in het beleid voor de fysieke leefomgeving en de in de handreiking opgenomen handvatten voor participatie. (meer…)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

De Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.) heeft een zeer nuttig advies uitgebracht over een prangende vraag in de praktijk. Moet bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES) een milieueffectrapportage uitgevoerd worden? De RES is een belangrijk instrument om de energietransitie in de regio vorm te geven (zie hierover uitgebreider ons eerdere blogbericht). Iedere regio komt in de RES tot concrete keuzes over de ruimtelijke inpassing van duurzame energieopwekking en de energie-infrastructuur. Het Klimaatakkoord en de Handreiking RES geven geen concrete duiding van de juridische status van dit instrument. Dit riep in de praktijk de vraag op hoe de RES zich verhoudt tot de milieueffectrapportage (m.er.): is de RES m.e.r.-plichtig? (meer…)