Windenergie


Duurzame energie op de Noordzee. Wat verandert er in de Wet windenergie op zee?

Duurzame energie op de Noordzee. Wat verandert er in de Wet windenergie op zee?

Nu windenergie op zee steeds minder of geen subsidie meer nodig heeft, is de Wet windenergie op zee toe aan een wijziging. De Tweede Kamer heeft verschillende wijzigingen aangenomen die de mogelijkheden moeten vergroten om windturbines te bouwen met zo min mogelijk subsidie door de overheid. De wet wordt daarnaast ook toepasbaar op de mogelijkheid om energie uit windturbines op te slaan in andere energiedragers dan elektriciteit, zoals waterstof. In dit artikel bespreken wij de wijzigingen van deze wet. (meer…)

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU en Nederland zullen buitengewone stappen nodig zijn; stappen die niet altijd passen binnen de geldende regels. Waar de Crisis- en herstelwet oorspronkelijk bedoeld was om de economie uit het slop te trekken, functioneert deze wet inmiddels als proeftuin voor nieuwe regels op het gebied van het omgevingsrecht, waardoor het mogelijk wordt te experimenteren met afwijkingen van bestaande regels. Een deel van de experimenten is bedoeld om de energietransitie te faciliteren. In hoofdstuk 10 van de bundel ‘2030: Het juridisch instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptie in Nederland’ wordt aan de hand van vier voorbeelden ingegaan op de vraag hoe experimenten met regelgeving kunnen bijdragen aan de energietransitie en daarmee aan het behalen van de klimaatdoelen. Wij gaan daar hieronder kort op in. (meer…)

Overdraaien rotorbladen windturbine op 60 meter hoogte: inbreuk op eigendomsrecht?

Overdraaien rotorbladen windturbine op 60 meter hoogte: inbreuk op eigendomsrecht?

Om de klimaatdoestellingen te kunnen bereiken en de energietransitie te laten slagen is het opwekken van energie door middel van wind een belangrijk duurzaam alternatief voor de bestaande (fossiele) energiebronnen. De opgave voor wind op land is fors en we kunnen de komende jaren dan ook veel nieuwe windturbines in het landschap verwachten. Niet alle omwonenden zijn hier altijd even blij mee, en de realisatie van windparken gaat dan ook regelmatig met bestuursrechtelijke hobbels gepaard. Dat het realiseren van een windturbine ook privaatrechtelijk kan stranden, laat een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam van 11 augustus jl. zien. Daarin buigt de rechter zich over de vraag hoe het zit met het zogenaamde ‘overdraaien’ van een turbine in relatie tot het eigendomsrecht, wanneer de rotorbladen zich 60 meter boven de grond bevinden. (meer…)

Windpark Den Tol: 1%-criterium, cumulatie en een stilstandvoorziening

Windpark Den Tol: 1%-criterium, cumulatie en een stilstandvoorziening

Op 7 oktober jl. heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) uitspraak gedaan over een ontheffing in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb-ontheffing) voor windpark Den Tol. De uitspraak bevat interessante overwegingen over de toepassing van het 1%-criterium, de beoordeling van cumulatieve effecten en een stilstandvoorziening. (meer…)