Windenergie


RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

Het Nationaal Programma RES heeft onlangs een handreiking gepubliceerd, aan de hand waarvan de 30 RES-regio’s hun Regionale Energiestrategie kunnen vormgeven en vaststellen. In december 2018 verscheen al een Handreiking 1.0. De nu verschenen 1.1-versie is aangescherpt op basis van voortschrijdend inzicht na het Klimaatakkoord van eind juni 2019. Het document is primair bedoeld voor de ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordigers van de RES-regio’s, die aan of met een RES werken. Daarnaast is de handreiking er voor degenen die meewerken aan het opstellen van de RES: onder meer volksvertegenwoordigers, netbeheerders, maatschappelijke organisaties, energiecoöperaties en bedrijven. Wij belichten een aantal belangrijke uitgangspunten uit de omvangrijke handreiking. We gaan hier met name in op de borging van de RES in het beleid voor de fysieke leefomgeving en de in de handreiking opgenomen handvatten voor participatie. (meer…)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

De Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.) heeft een zeer nuttig advies uitgebracht over een prangende vraag in de praktijk. Moet bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES) een milieueffectrapportage uitgevoerd worden? De RES is een belangrijk instrument om de energietransitie in de regio vorm te geven (zie hierover uitgebreider ons eerdere blogbericht). Iedere regio komt in de RES tot concrete keuzes over de ruimtelijke inpassing van duurzame energieopwekking en de energie-infrastructuur. Het Klimaatakkoord en de Handreiking RES geven geen concrete duiding van de juridische status van dit instrument. Dit riep in de praktijk de vraag op hoe de RES zich verhoudt tot de milieueffectrapportage (m.er.): is de RES m.e.r.-plichtig? (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: hoe zit het met wind en zon?

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: hoe zit het met wind en zon?

Het begrenzen van de klimaatverandering vraagt om een vermindering aan CO2-emissies door het elektriciteitssysteem: de fossiele bronnen van elektriciteit worden vervangen door hernieuwbare bronnen. Deze transitie is al volop gaande. Denk aan alle wind- en zonneparken op land, wind op zee en zonnepanelen op daken. Het Klimaatakkoord laat zien dat deze transitie in de versnelling gaat. Dat is nodig om te kunnen voorzien in de extra behoefte aan hernieuwbaar opgewekte elektriciteit als gevolg van elektrificatie in de andere sectoren (mobiliteit, landbouw, gebouwde omgeving en industrie). Hoe gaat de sectortafel Elektriciteit met deze uitdaging om? Het Klimaatakkoord geeft antwoord! (meer…)

Meer ruimte voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed

Meer ruimte voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed

Minister Ollongren (BZK) stuurde op 12 juni jl. het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) aan Eerste en Tweede Kamer. De regels uit het Barro zijn gericht tot decentrale overheden die ruimtelijke besluiten nemen. De voorgestelde wijziging maakt onder meer de doorwerking van de Beleidsregels grote rivieren mogelijk, waardoor letterlijk en figuurlijk meer ruimte komt voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed. (meer…)