Schone mobiliteit


Uitwerking Europese Green Deal: Commissie wil verontreiniging van lucht, water en bodem terugdringen tot nul

Uitwerking Europese Green Deal: Commissie wil verontreiniging van lucht, water en bodem terugdringen tot nul

In 2050 moet Europa klimaatneutraal zijn. Dit volgt uit de in december 2020 gepresenteerde Green Deal. Leidraad voor de realisering van de Green Deal is het op 12 mei jl. gepresenteerde EU-actieplan ‘Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul’. Dit blog geeft een overzicht van het relevante Europese beleid om verontreiniging terug te dringen tot niveaus die niet langer schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid en de natuurlijke ecosystemen, waarbij tegelijkertijd voldoende oog blijft voor de welvaart binnen de EU. (meer…)

De toekomst van de Nederlandse infrastructuur: schoon, stil en zuinig

De toekomst van de Nederlandse infrastructuur: schoon, stil en zuinig

In juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd met daarin de doelstelling om in 2030 49% minder broeikasgasemissies te hebben dan in referentiejaar 1990. Bij het verwezenlijken van deze ambitie speelt de transitie naar duurzame mobiliteit een fundamentele rol. Voor de mobiliteitssector is in het Klimaatakkoord dan ook een reductieopgave van 7,3 Mton CO2 overeengekomen. De afgelopen tijd hebben zich op het gebied van duurzame mobiliteit verschillende ontwikkelingen voorgedaan. Na afspraken over onder meer laadpalen, personenauto’s en zero-emissie busvervoer, implementeert Nederland inmiddels de Europese aanbestedingsregels ter bevordering van schone voertuigen, zijn er nieuwe plannen voor het goederenvervoer en is kort geleden de ‘Zero-emissie Taxi Routekaart’ ondertekend. Wij gaan in op een aantal recente initiatieven waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de genoemde afspraken, of waar zelfs een extra impuls mee wordt gegeven. (meer…)

Duurzame ontwikkelingen in de mobiliteitssector

Duurzame ontwikkelingen in de mobiliteitssector

Milieuvriendelijke auto’s van allerlei soorten en maten zijn steeds vaker zichtbaar in het straatbeeld. Om nog meer autorijders te verleiden over te stappen naar zo’n toekomstbestending model en daarmee op den duur de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren, heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat deze zomer een wetsvoorstel gedaan tot wijziging van de Gemeentewet. De beoogde wijziging maakt het voor gemeenten mogelijk om te differentiëren in parkeertarieven op grond van de uitlaatemissies van voertuigen. Beoogd wordt om het aantrekkelijker te maken om met een emissieloos voertuig te parkeren. In dit verband is ook een recente Kamerbrief relevant, waarin de minister van Infrastructuur en Waterstaat breder ingaat op duurzame mobiliteitsinitiatieven. Beiden worden in dit blog besproken. (meer…)

Goed voornemen in 2020: aantrekkelijker duurzaam vervoer

Goed voornemen in 2020: aantrekkelijker duurzaam vervoer

Met de jaarwisseling nog vers in het geheugen besteden wij in dit blog aandacht aan een aantal landelijke fiscale regels die per 2020 zijn gaan gelden op het gebied van mobiliteit. Vanaf 1 januari 2020 beoogt de regeling voor de ‘fiets van de zaak’ meer werknemers uit de auto te krijgen. Bovendien wordt de aanschaf van elektrische busjes voor doelgroepenvervoer fiscaal aantrekkelijker. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet hiermee (verder) in op duurzaam vervoer in 2020. (meer…)

Nieuwe regels voor laadinfrastructuur bij woning- en utiliteitsbouw vanaf 10 maart 2020

Nieuwe regels voor laadinfrastructuur bij woning- en utiliteitsbouw vanaf 10 maart 2020

Nederland staat voor een grote transitieopgave in de mobiliteit. Als het aan het kabinet ligt, wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal. Met het stijgende aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen neemt ook de vraag naar oplaadpunten toe. Als gevolg van de tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III, zoals vastgesteld op 10 juli 2018) dienen lidstaten hun bouwvoorschriften aan te passen ter ondersteuning van de uitrol van laadinfrastructuur op parkeerterreinen bij woning- en utiliteitsbouw. Deze voorschriften dienen uiterlijk 10 maart 2020 geïmplementeerd te zijn. Nu deze datum al snel dichterbij komt en de resultaten van de consultatiefase van het besluit tot wijziging van het Bouwbesluit 2012 inmiddels bekend zijn, staan wij in dit blog nog eens stil bij de belangrijkste laadinfrastructuur-verplichtingen uit de richtlijn. (meer…)