Schone mobiliteit


Goed voornemen in 2020: aantrekkelijker duurzaam vervoer

Goed voornemen in 2020: aantrekkelijker duurzaam vervoer

Met de jaarwisseling nog vers in het geheugen besteden wij in dit blog aandacht aan een aantal landelijke fiscale regels die per 2020 zijn gaan gelden op het gebied van mobiliteit. Vanaf 1 januari 2020 beoogt de regeling voor de ‘fiets van de zaak’ meer werknemers uit de auto te krijgen. Bovendien wordt de aanschaf van elektrische busjes voor doelgroepenvervoer fiscaal aantrekkelijker. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet hiermee (verder) in op duurzaam vervoer in 2020. (meer…)

Nieuwe regels voor laadinfrastructuur bij woning- en utiliteitsbouw vanaf 10 maart 2020

Nieuwe regels voor laadinfrastructuur bij woning- en utiliteitsbouw vanaf 10 maart 2020

Nederland staat voor een grote transitieopgave in de mobiliteit. Als het aan het kabinet ligt, wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal. Met het stijgende aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen neemt ook de vraag naar oplaadpunten toe. Als gevolg van de tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III, zoals vastgesteld op 10 juli 2018) dienen lidstaten hun bouwvoorschriften aan te passen ter ondersteuning van de uitrol van laadinfrastructuur op parkeerterreinen bij woning- en utiliteitsbouw. Deze voorschriften dienen uiterlijk 10 maart 2020 geïmplementeerd te zijn. Nu deze datum al snel dichterbij komt en de resultaten van de consultatiefase van het besluit tot wijziging van het Bouwbesluit 2012 inmiddels bekend zijn, staan wij in dit blog nog eens stil bij de belangrijkste laadinfrastructuur-verplichtingen uit de richtlijn. (meer…)

De herziening Energieprestatie van Gebouwen onder de loep

De herziening Energieprestatie van Gebouwen onder de loep

Gebouwen zijn verantwoordelijk voor 40% van het energieverbruik en 36% van de CO2-uitstoot in Europa. Daarmee spelen gebouwen een grote rol in het toekomstige energie- en klimaatbeleid. De tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD III) heeft als doel de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren en brengt voor de lidstaten een aantal verplichtingen met zich mee, die uiterlijk 10 maart 2020 volledig geïmplementeerd moeten zijn. Dit heeft wijzigingen in het Bouwbesluit 2012 tot gevolg. In dit blog bespreken wij een aantal maatregelen uit EPBD III die met het wijzigingsbesluit geïmplementeerd worden. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: Hoe ziet personenmobiliteit er in de toekomst uit?

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: Hoe ziet personenmobiliteit er in de toekomst uit?

Wij Nederlanders reizen steeds vaker. Voor onze vrije tijd, maar minstens zoveel voor ons werk. Al die verplaatsingen hebben grote invloed op ons leefmilieu. Door niet of minder te reizen en door voor de schoonste vorm van vervoer te kiezen, verduurzamen we ons reisgedrag en verminderen we de CO2-uitstoot die al deze mobiliteitsbewegingen veroorzaken. Het Klimaatakkoord zet in op maatregelen die zich richten op het verminderen van zakelijke kilometers, ontmoedigend parkeerbeleid, fiscale regelingen, Mobility as a Service en aandacht voor de fiets. Hoe schetst het Klimaatakkoord het personenvervoer van de toekomst? Wij praten u bij. (meer…)