Duurzaamheid


Gewijzigde Clean Vehicles Directive: stimuleren van de Europese markt voor schone wegvoertuigen via publieke aanbestedingen

Gewijzigde Clean Vehicles Directive: stimuleren van de Europese markt voor schone wegvoertuigen via publieke aanbestedingen

95% van de voertuigen op de Europese wegen rijdt nog altijd op fossiele brandstoffen. De Europese Unie heeft zich tot doel gesteld om tegen 2030 op zijn minst 30 miljoen zero-emissie auto’s op de Europese wegen te hebben rijden, en dit in 2050 te hebben uitgebreid tot vrijwel alle bestelwagens, bussen en nieuwe zware voertuigen. Kortom, er moeten nog flinke stappen worden gezet. In haar Europese strategie voor emissiearme mobiliteit wees de Europese Commissie op de belangrijke rol die publieke inkoop kan spelen in het realiseren van die opgave. Dit vraagt echter om een wijziging van de Europese richtlijn inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen (ook wel de Clean Vehicles Directive). Daaraan is uitvoering gegeven middels een wijzigingsrichtlijn die ook gevolgen heeft voor de Nederlandse Wet milieubeheer. De nieuwe regels zijn reeds vanaf 2 augustus jl. van kracht. In dit blog zetten wij de belangrijkste aandachtspunten op een rij. (meer…)

De bestrijding van microplastics. Vooruitgang op nationaal, Europees en mondiaal niveau

De bestrijding van microplastics. Vooruitgang op nationaal, Europees en mondiaal niveau

Textiel, tandpasta, allesreiniger en waspoeder. Allemaal producten die wij (bijna) dagelijks gebruiken, en microplastics kunnen bevatten. Niet alleen worden microplastics soms bewust aan producten toegevoegd, ook kunnen door slijtage van grotere stukken kunststof, zoals synthetische kleding of autobanden, per ongeluk deeltjes ontstaan en in het milieu terecht komen. En niet te vergeten is ook de fragmentatie en degradatie van plastic zwerfafval onder invloed van UV en wrijving een grote veroorzaker van het microplasticsprobleem. De plasticdeeltjes zijn vaak zo klein dat ze niet zichtbaar zijn voor het blote oog, maar kunnen zich wel ophopen in bodem, water, lucht en zelfs in onze voedingsproducten. De mogelijk negatieve (gezondheids)effecten van microplastics maken dat er wereldwijd en op Europees niveau diverse initiatieven zijn genomen om de verspreiding hiervan aan banden te leggen. Ook in Nederland wordt hier sinds 2018, via het beleidsprogramma microplastics, het nodige gedaan. (meer…)

Statiegeld op blikjes en recycleplicht voor producenten

Statiegeld op blikjes en recycleplicht voor producenten

Blikjes horen niet in het milieu thuis. Deze metaalverpakkingen en ander zwerfafval hebben negatieve gevolgen voor de leefbaarheid en beïnvloeden natuur, mens en dier. Daar komt bij dat een aluminium drankblikje nauwelijks vergaat en dus eigenlijk altijd in de omgeving aanwezig blijft. De regering heeft daarom vorig jaar richting producenten aangegeven dat het aantal blikjes in het zwerfafval in de loop van 2021 met 70 tot 90% moest afnemen ten opzichte van het gemiddelde van 2016/2017. Wanneer die doelstelling niet wordt gehaald, zou op blikjes statiegeld worden ingevoerd om zo te stimuleren dat mensen hun blikjes inleveren in plaats van ze in het milieu te gooien. Wat blijkt: het gemiddeld aantal blikjes in het zwerfafval neemt de afgelopen jaren niet af, maar juist toe en wel met 27%. Dat maakt de afgesproken daling onhaalbaar. Daarom hakte staatssecretaris van Veldhoven, zoals wij u al eerder berichtte, de knoop vervroegd door: per 31 december 2022 komt op blikjes met een maximale inhoud van 3 liter minimaal 15 cent statiegeld. (meer…)

Uitwerking Europese Green Deal: Commissie wil verontreiniging van lucht, water en bodem terugdringen tot nul

Uitwerking Europese Green Deal: Commissie wil verontreiniging van lucht, water en bodem terugdringen tot nul

In 2050 moet Europa klimaatneutraal zijn. Dit volgt uit de in december 2020 gepresenteerde Green Deal. Leidraad voor de realisering van de Green Deal is het op 12 mei jl. gepresenteerde EU-actieplan ‘Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul’. Dit blog geeft een overzicht van het relevante Europese beleid om verontreiniging terug te dringen tot niveaus die niet langer schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid en de natuurlijke ecosystemen, waarbij tegelijkertijd voldoende oog blijft voor de welvaart binnen de EU. (meer…)

De toekomst van de Nederlandse infrastructuur: schoon, stil en zuinig

De toekomst van de Nederlandse infrastructuur: schoon, stil en zuinig

In juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd met daarin de doelstelling om in 2030 49% minder broeikasgasemissies te hebben dan in referentiejaar 1990. Bij het verwezenlijken van deze ambitie speelt de transitie naar duurzame mobiliteit een fundamentele rol. Voor de mobiliteitssector is in het Klimaatakkoord dan ook een reductieopgave van 7,3 Mton CO2 overeengekomen. De afgelopen tijd hebben zich op het gebied van duurzame mobiliteit verschillende ontwikkelingen voorgedaan. Na afspraken over onder meer laadpalen, personenauto’s en zero-emissie busvervoer, implementeert Nederland inmiddels de Europese aanbestedingsregels ter bevordering van schone voertuigen, zijn er nieuwe plannen voor het goederenvervoer en is kort geleden de ‘Zero-emissie Taxi Routekaart’ ondertekend. Wij gaan in op een aantal recente initiatieven waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de genoemde afspraken, of waar zelfs een extra impuls mee wordt gegeven. (meer…)