Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Dit is het twaalfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat duurzaam inkopen centraal.

De sectordoelstelling voor mobiliteit is een maximale CO2-uitstoot van 25 Mton in 2030. Uitgaande van de huidige emissies en de verwachte mobiliteitsontwikkelingen leidt dit tot een reductieopgave van minimaal 7,3 Megaton CO2 in 2030. Teneinde de 2030 ambitie te realiseren zet de Mobiliteitstafel onder meer in op duurzaam inkopen. Dat doet zij over verschillende geledingen. (meer…)

Aan de bak

Aan de bak

Alaska, zeekajakken aan de voet van de Columbia Glacier. Als er één plek op aarde is waar de klimaatverandering zich opdringt is het wel hier. Terugtrekkende gletsjers, veel te grote brokken gletsjerijs drijven in zee. Om je heen het krakende geluid van smeltend ijs. De opgaaf om de opwarming van de aarde te beperken tot 1.5 ℃ is onvoorstelbaar groot. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Dit is het zevende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan warmtenetten in een duurzaam verwarmde gebouwde omgeving centraal.

We staan aan de vooravond van een transformatie. We moeten ruim 7 miljoen huizen en 1 miljoen gebouwen, vrijwel allemaal verwarmd met aardgas, nu duurzaam gaan verwarmen. De geschiktste vorm van energievoorziening kan per wijk – en zelfs per straat – verschillen. Het ontwerp-Klimaatakkoord noemt warmtenetten als de voornaamste oplossing, wanneer huizen niet langer met de traditionele cv-ketel kunnen worden verwarmd. Dit impliceert een forse opschaling van de productie van duurzame warmte.

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming personenmobiliteit

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming personenmobiliteit

Dit is het zesde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de verduurzaming van personenmobiliteit centraal.

Aangezien meer dan de helft van de wegkilometers in het personenvervoer werkgerelateerd is, hebben werkgevers – zowel overheden als bedrijfsleven – een grote rol in het verduurzamen van de mobiliteit. Niet alleen waar het gaat om het wagenpark, waarover wij al spraken in ons eerdere blog over elektrisch vervoer, maar ook door hun werknemers op andere manieren duurzaam te laten reizen of werken. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Dit is het derde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan de aan de Mobiliteitstafel gemaakte afspraken over elektrisch vervoer centraal.

Het kabinet heeft de ambitie om in 2030 een 100% emissieloze autoverkoop te bereiken. Aan de Mobiliteitstafel is deze ambitie uitgewerkt in een samenhangend pakket met normering, flankerend beleid, versnelde uitrol van de laadinfrastructuur en fiscale stimulering. Realisatie van de doelstelling om alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos te laten zijn, leidt tot een vloot van circa 2 miljoen elektrische auto’s en 3,5 Mton CO2-reductie. Daarvoor zijn 1,8 miljoen laadpunten nodig. (meer…)