Klimaatakkoord


De governance van het Klimaatakkoord. Hoe houden we regie op de uitvoering?

De governance van het Klimaatakkoord. Hoe houden we regie op de uitvoering?

Het kabinet heeft zich een ambitieus doel gesteld om in 2050 de broeikasgassen in Nederland met 95% te reduceren, met als tussendoel 49% in 2030. Dit tussendoel is vastgelegd in de Klimaatwet van begin dit jaar en de maatregelen die nodig zijn dit doel te halen in het Klimaatakkoord van juni 2019. Het komt er nu op aan de vele afspraken die in het akkoord zijn opgenomen in de praktijk te brengen. Het klimaatbeleid loopt dwars door sectoren, thema’s en beleidsterreinen heen. In een Kamerbrief informeert minister van Economische Zaken en Klimaat Wiebes daarom over de te hanteren uitvoeringsstructuur. Heldere regie is nodig om te zorgen dat maatregelen elkaar zoveel mogelijk versterken en acties van de ene partij of sector de realisatie van de opgave in andere sectoren niet bemoeilijkt. Hoe gaan we dit doen? (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: in plaats van bonus-malusregeling een CO2-heffing?

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: in plaats van bonus-malusregeling een CO2-heffing?

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en ook feitelijk uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft dit de afgelopen twee maanden uitgezocht. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de industrie en bedrijven. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: onzeker of doelstelling emissiereductie in de gebouwde omgeving wordt behaald

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: onzeker of doelstelling emissiereductie in de gebouwde omgeving wordt behaald

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) hebben deze en meer vragen de afgelopen twee maanden uitgeplozen. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de gebouwde omgeving. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: minder energieneutraal van A naar B dan gehoopt

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: minder energieneutraal van A naar B dan gehoopt

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) hebben deze en meer vragen de afgelopen twee maanden uitgeplozen. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de mobiliteitssector. (meer…)