CO2-emissies


Blogreeks klimaat- en energiebundel. Het belang van de nationale en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Het belang van de nationale en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen

Met het Akkoord van Parijs heeft de internationale gemeenschap tot doel gesteld om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk – waarbij ernaar wordt gestreefd om de opwarming tot 1,5 graad te beperken. Ter uitvoering van het Akkoord van Parijs, alsook de eerder gesloten onderdelen van de United Nations Framework Convention on Climate Change, nemen de Europese Unie en zijn lidstaten maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken – zo ook Nederland. Door middel van klimaatplannen kunnen op elkaar afgestemde maatregelen worden genomen om de gestelde klimaatdoelen te behalen. Dat deze voorgenomen maatregelen in de praktijk ook tot de beoogde broeikasgasemissiereductie zal leiden is op voorhand niet met zekerheid te stellen. Voor een effectieve klimaat- en energietransitie is daarom een adequaat monitorings- en evaluatiemechanisme onontbeerlijk. In dit blog wordt nader ingegaan op het belang van de Nederlandse en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen. (meer…)

OESO due dilligence. De sleutel tot het beteugelen van door multinationale ondernemingen veroorzaakte negatieve klimaateffecten?

OESO due dilligence. De sleutel tot het beteugelen van door multinationale ondernemingen veroorzaakte negatieve klimaateffecten?

Onlangs besteedden wij op dit blog al aandacht aan het recent verschenen boek “2030: het juridisch instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptatie in Nederland”. In dit boek, gepubliceerd door de Vereniging voor Milieurecht, inventariseren verscheidene juristen of het huidige Nederlandse juridische instrumentarium afdoende is om de ambitieuze klimaatdoelstellingen voor 2030 te verwezenlijken. In hoofdstuk 6 van dit boek buigt Martijn Scheltema (advocaat bij Pels Rijcken) zich over de rol die de in de OESO-richtlijnen opgenomen due dilligence-verplichting voor multinationale ondernemingen zou kunnen spelen op het gebied van klimaat. Is OESO due dilligence en klimaat een goede en praktisch hanteerbare combinatie? In dit blog nemen wij u mee in de rol van (grotere) bedrijven bij klimaatverandering en bespreken wij de belangrijkste bevindingen uit het hoofdstuk. (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Voor welke (internationale) doelen ziet Nederland zich gesteld bij de opgave het niveau aan broeikasgassen terug te dringen?

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Voor welke (internationale) doelen ziet Nederland zich gesteld bij de opgave het niveau aan broeikasgassen terug te dringen?

Nederland staat voor een enorme uitdaging waar het betreft het terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. De recent verschenen bundel ‘2030: Het juridische instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptatie in Nederland’ gaat vanuit verschillende perspectieven in op deze uitdaging. De centrale vraag daarbij is of het huidige Nederlandse juridische instrumentarium afdoende is om de ambitieuze doelstellingen voor 2030 te realiseren. En of dat instrumentarium voldoende is om de negatieve effecten van klimaatverandering te beperken, te ondervangen of hiermee om te gaan. Bestaat er behoefte aan een andere interpretatie en/of toepassing van bestaande instrumenten, aan de doorontwikkeling van het bestaande recht of zelfs aan geheel nieuwe juridische instrumenten? In een vijftal blogs nemen wij u de komende dagen mee langs diverse juridische vragen die in de bundel door diverse auteurs worden geadresseerd. In dit blog bespreken wij de door Detlef van Vuuren en door Sanne Akerboom en Chris Backes geschreven hoofdstukken. In die hoofdstukken wordt ingegaan op de nationale, Europese en internationale emissiereductiedoelstellingen en andere doelen waarvoor Nederland zich gesteld ziet. (meer…)

Nederlandse regering overwegend positief over Europese Green Deal

Nederlandse regering overwegend positief over Europese Green Deal

Op 11 december presenteerde de Europese Commissie haar Europese Green Deal. Met deze groeistrategie wil Europa in 2050 het eerste klimaatneutrale continent zijn. Een paar van voorgestelde maatregelen: in de lucht- en scheepvaart komt een belasting op brandstof, driekwart van alle transport over de weg moet via water en spoor en de landbouw moet in de toekomst zo min mogelijk impact hebben op de natuur. De Nederlandse regering is voor het overgrote deel voorstander van de belangrijkste voorstellen van de Europese Green Deal, zo blijkt uit een brief van het kabinet aan de Tweede Kamer. (meer…)

Noors-Nederlandse resolutie maakt weg vrij voor internationale samenwerking bij CO2-opslag in de zeebodem, CCS.

Noors-Nederlandse resolutie maakt weg vrij voor internationale samenwerking bij CO2-opslag in de zeebodem, CCS.

Half oktober hebben de verdragspartijen bij het London Protocol een resolutie aangenomen die CO2-opslag onder de zeebodem mogelijk maakt. In het London Protocol, waar 53 landen bij zijn aangesloten, zijn afspraken neergelegd die het dumpen van afval op zee moeten voorkomen. De regels in dit het London Protocol (en artikel 6 in het bijzonder) maakten het onmogelijk om CO2 per leiding of schip over grenzen te transporteren en op te slaan in de zeebomen. Waar in 2006 al een amendement werd aangenomen om CO2-opslag in lege gasvelden voor de eigen kust mogelijk te maken, wordt het nu ook mogelijk grensoverschrijdend CO2-transport toe te staan ten behoeve van de opslag hiervan onder zee. Althans, voor de zes landen die een amendement uit 2009, dat dit mogelijk maakt, hebben geaccepteerd. Dit is niet zonder belang. CCS wordt door de IPCC gezien als één van de ‘climate mitigation technologies’ nodig voor het behalen van de klimaatdoelen uit het Verdrag van Parijs. (meer…)