CO2-emissies


Noors-Nederlandse resolutie maakt weg vrij voor internationale samenwerking bij CO2-opslag in de zeebodem, CCS.

Noors-Nederlandse resolutie maakt weg vrij voor internationale samenwerking bij CO2-opslag in de zeebodem, CCS.

Half oktober hebben de verdragspartijen bij het London Protocol een resolutie aangenomen die CO2-opslag onder de zeebodem mogelijk maakt. In het London Protocol, waar 53 landen bij zijn aangesloten, zijn afspraken neergelegd die het dumpen van afval op zee moeten voorkomen. De regels in dit het London Protocol (en artikel 6 in het bijzonder) maakten het onmogelijk om CO2 per leiding of schip over grenzen te transporteren en op te slaan in de zeebomen. Waar in 2006 al een amendement werd aangenomen om CO2-opslag in lege gasvelden voor de eigen kust mogelijk te maken, wordt het nu ook mogelijk grensoverschrijdend CO2-transport toe te staan ten behoeve van de opslag hiervan onder zee. Althans, voor de zes landen die een amendement uit 2009, dat dit mogelijk maakt, hebben geaccepteerd. Dit is niet zonder belang. CCS wordt door de IPCC gezien als één van de ‘climate mitigation technologies’ nodig voor het behalen van de klimaatdoelen uit het Verdrag van Parijs. (meer…)

Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie: passende maatregel voor deze CO2-intensieve methode

Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie: passende maatregel voor deze CO2-intensieve methode

Op 18 mei 2018 besloot de ministerraad dat de elektriciteitsproductie met kolen moet stoppen. Voor de oudste twee kolencentrales – de Hemweg en de Amercentrale – eind 2024 en voor de overige drie centrales in 2030. Recentelijk bepaalde het kabinet dat de Hemwegcentrale in Amsterdam zelfs eind 2019 al dicht gaat en daarmee vijf jaar eerder dan aanvankelijk gepland. Nadat het wetsvoorstel is geconsulteerd heeft nu ook de Raad van State over het voorstel geadviseerd. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: in plaats van bonus-malusregeling een CO2-heffing?

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: in plaats van bonus-malusregeling een CO2-heffing?

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en ook feitelijk uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft dit de afgelopen twee maanden uitgezocht. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de industrie en bedrijven. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: onzeker of doelstelling emissiereductie in de gebouwde omgeving wordt behaald

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: onzeker of doelstelling emissiereductie in de gebouwde omgeving wordt behaald

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) hebben deze en meer vragen de afgelopen twee maanden uitgeplozen. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de gebouwde omgeving. (meer…)

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: minder energieneutraal van A naar B dan gehoopt

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: minder energieneutraal van A naar B dan gehoopt

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) hebben deze en meer vragen de afgelopen twee maanden uitgeplozen. Op 13 maart 2019 presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag besteden we aandacht aan de mobiliteitssector. (meer…)