Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Dit is het elfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. Deze blog gaat over de vraag wat met de maatregelen uit het ontwerp-Klimaatakkoord is beoogd. Over wat de omvang is van de emissiereductie die met deze maatregelen zou moeten worden bereikt, wanneer dat het geval zou moeten zijn en hoe zeker gesteld wordt dat deze doelen worden gehaald. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Dit is het tweede deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit centraal.

Een voorspoedige transitie naar een duurzaam elektriciteitssysteem vraagt om een effectief en samenhangend pakket van instrumenten en maatregelen. Eén van de instrumenten die het kabinet hiervoor wil hanteren is een nationale CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit per 2020. Omdat de in het regeerakkoord al aangekondigde prijs de leveringszekerheid in gevaar zou brengen, zijn de partijen aan de elektriciteitstafel bedragen overeengekomen die ongeveer een kwart lager uitvallen dan oorspronkelijk beoogd: €12,30 per ton CO2 in 2020, tot €31,90 in 2030. (meer…)

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

De inkoopkracht van de overheid kan een belangrijke rol spelen bij het versnellen van de energietransitie en de overgang naar de circulaire economie. Daarbij is het adagium: wie inkoopt, bepaalt. In haar Kamerbrief van 28 november 2018 informeert de minister de Kamer over de wijze waarop de inkoopkracht van Rijkswaterstaat wordt ingezet om bij te dragen aan duurzame ambities. En dat is goed nieuws: Rijkswaterstaat is met een inkoopvolume van circa 4 miljard euro per jaar een belangrijke opdrachtgever. (meer…)

MVI lessons learned: tips voor het behalen van duurzame ambities

MVI lessons learned: tips voor het behalen van duurzame ambities

In zijn rapport ‘Het effect van Maatschappelijk Inkopen’ concludeerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) begin dit jaar dat duurzaam inkopen in 2015 en 2016 in een achttal relevante productgroepen waaronder elektriciteit, gas en zonnepanelen tot minstens 4,9 megaton minder CO2-uitstoot heeft geleid. Ook was er winst te zien door onder andere minder uitstoot van schadelijke stoffen. Met andere woorden: MVI werkt. (meer…)

In transitie

In transitie

Het strand van Isle of Islay, Schotland, augustus dit jaar. Mooier kan haast niet. Maar hoe lang is het er nog? Als we het VN-Klimaatpanel IPCC mogen geloven, zijn er rigoureuze maatregelen nodig om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5° C en te voorkomen dat deze erfgoedrijke kust straks permanent onder water staat. Deze doelstelling stelt ons voor een grote duurzaamheidsopgave. Burgers, bedrijven en overheden zullen een aanzienlijke inspanning moeten verrichten om deze te verwezenlijken. Diverse nieuwe wetten moeten daarbij gaan helpen, zoals de Klimaatwet, de Warmtewet, de Wet windenergie op zee en de Mijnbouwwet. Een wetsvoorstel dat recent de kranten haalde betreft de Transitiewet die meer ruimte gaat geven voor een duurzame ontwikkeling van de woningbouw. (meer…)