Zonne-energie


PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Stel, je bedekt alle industriedaken in Nederland met zonnepanelen. Hoeveel energie zou dit opleveren? En wat zou de vergroening van deze daken kunnen betekenen voor klimaatadaptatie? Deze en meer gedachten over het duurzaam gebruik van daken hebben geleid tot een voorstel tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Dit voorstel beoogt in het Bbl, één van de AMvB’s onder de Omgevingswet, gemeenten de bevoegdheid te geven om bij maatwerkvoorschrift te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of voor maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie. Het voorstel ligt nog tot 5 februari 2021 ter consultatie. Wat zijn de precieze gevolgen van deze wijziging? (meer…)

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken kunnen gemakkelijk tientallen hectaren landbouw- of plattelandsgrond beslaan. Deze projecten kunnen daarom een aanzienlijke ruimtelijke impact hebben. Uit onderzoek blijkt dat het voor de acceptatie van zonneparken uitmaakt of omwonenden bij het voorproces betrokken zijn, of zij zich serieus genomen voelen en of zij zelf financieel baat bij het park hebben. Om die reden vinden gemeenten en provincies het van belang dat energieprojecten op voldoende draagvlak in de omgeving kunnen rekenen. Duidelijk is inmiddels dat de Afdeling toetst aan deze verplichtingen (AbRvS 18 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4209 en AbRvS 23 oktober 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3580). Dat wordt nog eens bevestigd in een recente uitspraak van de Afdeling van 1 april 2020. (meer…)

De concept-RES: monitoring en afwegingskaders

De concept-RES: monitoring en afwegingskaders

Met de Regionale Energie Strategie (RES) maken de 30 afzonderlijke RES-regio’s samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners van die regio’s regionaal gedragen keuzes voor de opwekking van duurzame energie. Bijvoorbeeld over concrete locaties voor energieopwekking en de ruimtelijke inpassing van energie-infrastructuur. De RES is daarmee een belangrijk beleids- en uitvoeringsinstrument om regionale klimaatambities ‘bottom-up’ te realiseren. Overeenkomstig hetgeen is afgesproken in het Klimaatakkoord, monitort en evalueert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de voortgang en het doelbereik van de verschillende RES’en. In dat kader publiceerde het PBL recent de notitie Systematiek Monitor RES (hierna: PBL-notitie). Daarin zet het PBL uiteen welke afwegingskaders het zal gebruiken bij monitoring van de eerste fase van de concept-RES’en, vanaf 1 oktober 2020. Lees ook ons eerdere blogbericht over deze nieuwe uiterste aanleverdatum voor concept-RES’en. Vanwege de corona-crisis is de aanleverdatum aangepast. In dit blog gaan we in op de RES-monitoringssystematiek, waarbij de door het PBL geformuleerde afwegingskaders worden gekoppeld aan de doelen van de RES. (meer…)

Nieuwe deadline RES en lessen uit studie Zeeland

Nieuwe deadline RES en lessen uit studie Zeeland

Het coronavirus heeft ook gevolgen voor de Regionale Energie Strategieën (RES’en). Het Nationaal Programma Regionale Energie Strategieën (NP RES) meldde dat is besloten tot een verruiming van het tijdschema van de RES’en. De deadline voor oplevering van de RES 1.0 is verplaatst van 1 maart 2021 naar 1 juli 2021. In de RES’en worden nationale afspraken uit het Klimaatakkoord uitgewerkt in 30 regio’s. Ondertussen biedt een studie naar de Zeeuwse RES een inkijkje in de haalbaarheid van diverse scenario’s in die regio. (meer…)