Zonne-energie


Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken kunnen gemakkelijk tientallen hectaren landbouw- of plattelandsgrond beslaan. Deze projecten kunnen daarom een aanzienlijke ruimtelijke impact hebben. Uit onderzoek blijkt dat het voor de acceptatie van zonneparken uitmaakt of omwonenden bij het voorproces betrokken zijn, of zij zich serieus genomen voelen en of zij zelf financieel baat bij het park hebben. Om die reden vinden gemeenten en provincies het van belang dat energieprojecten op voldoende draagvlak in de omgeving kunnen rekenen. Duidelijk is inmiddels dat de Afdeling toetst aan deze verplichtingen (AbRvS 18 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4209 en AbRvS 23 oktober 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3580). Dat wordt nog eens bevestigd in een recente uitspraak van de Afdeling van 1 april 2020. (meer…)

De concept-RES: monitoring en afwegingskaders

De concept-RES: monitoring en afwegingskaders

Met de Regionale Energie Strategie (RES) maken de 30 afzonderlijke RES-regio’s samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners van die regio’s regionaal gedragen keuzes voor de opwekking van duurzame energie. Bijvoorbeeld over concrete locaties voor energieopwekking en de ruimtelijke inpassing van energie-infrastructuur. De RES is daarmee een belangrijk beleids- en uitvoeringsinstrument om regionale klimaatambities ‘bottom-up’ te realiseren. Overeenkomstig hetgeen is afgesproken in het Klimaatakkoord, monitort en evalueert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de voortgang en het doelbereik van de verschillende RES’en. In dat kader publiceerde het PBL recent de notitie Systematiek Monitor RES (hierna: PBL-notitie). Daarin zet het PBL uiteen welke afwegingskaders het zal gebruiken bij monitoring van de eerste fase van de concept-RES’en, vanaf 1 oktober 2020. Lees ook ons eerdere blogbericht over deze nieuwe uiterste aanleverdatum voor concept-RES’en. Vanwege de corona-crisis is de aanleverdatum aangepast. In dit blog gaan we in op de RES-monitoringssystematiek, waarbij de door het PBL geformuleerde afwegingskaders worden gekoppeld aan de doelen van de RES. (meer…)

Nieuwe deadline RES en lessen uit studie Zeeland

Nieuwe deadline RES en lessen uit studie Zeeland

Het coronavirus heeft ook gevolgen voor de Regionale Energie Strategieën (RES’en). Het Nationaal Programma Regionale Energie Strategieën (NP RES) meldde dat is besloten tot een verruiming van het tijdschema van de RES’en. De deadline voor oplevering van de RES 1.0 is verplaatst van 1 maart 2021 naar 1 juli 2021. In de RES’en worden nationale afspraken uit het Klimaatakkoord uitgewerkt in 30 regio’s. Ondertussen biedt een studie naar de Zeeuwse RES een inkijkje in de haalbaarheid van diverse scenario’s in die regio. (meer…)

Verminderde CO2-reductie geen steekhoudend argument in zaak tegen realisatie zonnepark

Verminderde CO2-reductie geen steekhoudend argument in zaak tegen realisatie zonnepark

De laatste jaren schieten zonneparken op landbouwgrond en in plattelandsgebieden als paddenstoelen uit de grond. Tegelijkertijd ontstaat lokaal maatschappelijke weerstand tegen besluiten over de aanleg van dergelijke parken. Uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 15 januari 2020 blijkt dat beroepsgronden die zien op de daadwerkelijke reductie van de CO2-uitstoot van het zonnepark, niet succesvol kunnen worden aangevoerd. (meer…)

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

Het Nationaal Programma RES heeft onlangs een handreiking gepubliceerd, aan de hand waarvan de 30 RES-regio’s hun Regionale Energiestrategie kunnen vormgeven en vaststellen. In december 2018 verscheen al een Handreiking 1.0. De nu verschenen 1.1-versie is aangescherpt op basis van voortschrijdend inzicht na het Klimaatakkoord van eind juni 2019. Het document is primair bedoeld voor de ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordigers van de RES-regio’s, die aan of met een RES werken. Daarnaast is de handreiking er voor degenen die meewerken aan het opstellen van de RES: onder meer volksvertegenwoordigers, netbeheerders, maatschappelijke organisaties, energiecoöperaties en bedrijven. Wij belichten een aantal belangrijke uitgangspunten uit de omvangrijke handreiking. We gaan hier met name in op de borging van de RES in het beleid voor de fysieke leefomgeving en de in de handreiking opgenomen handvatten voor participatie. (meer…)