Zonne-energie


Vogelverstorend drijvend zonnepark: niet zonder Wnb-ontheffing

Vogelverstorend drijvend zonnepark: niet zonder Wnb-ontheffing

Drijvende zonneparken zijn in Nederland een relatief nieuwe vorm van het grootschalig opwekken van zonne-energie. Zon op water kan vanwege de natuurlijke koeling van de panelen en de hogere instraling vergeleken met zon boven land een hogere stroomopbrengst opleveren. Het is daarmee een aantrekkelijke optie bij het realiseren van de omvangrijke hernieuwbare energieopgave. Bij het aanleggen van zonneparken op het water dient tegelijkertijd voldoende oog te zijn voor de natuur in dit gebied. Dat deze belangen kunnen conflicteren, laat een uitspraak van 14 juli jl. zien. (meer…)

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

We wekken wereldwijd, en ook in Nederland, steeds meer duurzame energie op. Eén van de afspraken in het Klimaatakkoord is dat we onderzoek doen naar waar en op welke manier het beste duurzame elektriciteit op land kan worden opgewekt. Dat gebeurt binnen de Regionale Energiestrategie (RES), die Nederland onderverdeelt in dertig energieregio’s. In iedere regio staan overheden, inwoners, bedrijfsleven, netbeheerders en maatschappelijke organisaties voor de vraag hoe het doel van 35 TWh aan duurzame energie op land in 2030 concreet kan worden bereikt. Waar kan bijvoorbeeld wind en zon ruimtelijk worden ingepast, en waar zijn welke warmtebronnen te gebruiken zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen? Demissionair minister Van ’t Wout (Economische Zaken en Klimaat) gaat in een Kamerbrief van 8 maart 2021 in op de voortgang van dit RES-proces, en de uitdagingen daarbij. (meer…)

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Stel, je bedekt alle industriedaken in Nederland met zonnepanelen. Hoeveel energie zou dit opleveren? En wat zou de vergroening van deze daken kunnen betekenen voor klimaatadaptatie? Deze en meer gedachten over het duurzaam gebruik van daken hebben geleid tot een voorstel tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Dit voorstel beoogt in het Bbl, één van de AMvB’s onder de Omgevingswet, gemeenten de bevoegdheid te geven om bij maatwerkvoorschrift te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of voor maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie. Het voorstel ligt nog tot 5 februari 2021 ter consultatie. Wat zijn de precieze gevolgen van deze wijziging? (meer…)

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken kunnen gemakkelijk tientallen hectaren landbouw- of plattelandsgrond beslaan. Deze projecten kunnen daarom een aanzienlijke ruimtelijke impact hebben. Uit onderzoek blijkt dat het voor de acceptatie van zonneparken uitmaakt of omwonenden bij het voorproces betrokken zijn, of zij zich serieus genomen voelen en of zij zelf financieel baat bij het park hebben. Om die reden vinden gemeenten en provincies het van belang dat energieprojecten op voldoende draagvlak in de omgeving kunnen rekenen. Duidelijk is inmiddels dat de Afdeling toetst aan deze verplichtingen (AbRvS 18 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4209 en AbRvS 23 oktober 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3580). Dat wordt nog eens bevestigd in een recente uitspraak van de Afdeling van 1 april 2020. (meer…)