Zonne-energie


Verminderde CO2-reductie geen steekhoudend argument in zaak tegen realisatie zonnepark

Verminderde CO2-reductie geen steekhoudend argument in zaak tegen realisatie zonnepark

De laatste jaren schieten zonneparken op landbouwgrond en in plattelandsgebieden als paddenstoelen uit de grond. Tegelijkertijd ontstaat lokaal maatschappelijke weerstand tegen besluiten over de aanleg van dergelijke parken. Uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 15 januari 2020 blijkt dat beroepsgronden die zien op de daadwerkelijke reductie van de CO2-uitstoot van het zonnepark, niet succesvol kunnen worden aangevoerd. (meer…)

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

RES Handreiking 1.1. als handvat voor de regionale energietransitie

Het Nationaal Programma RES heeft onlangs een handreiking gepubliceerd, aan de hand waarvan de 30 RES-regio’s hun Regionale Energiestrategie kunnen vormgeven en vaststellen. In december 2018 verscheen al een Handreiking 1.0. De nu verschenen 1.1-versie is aangescherpt op basis van voortschrijdend inzicht na het Klimaatakkoord van eind juni 2019. Het document is primair bedoeld voor de ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordigers van de RES-regio’s, die aan of met een RES werken. Daarnaast is de handreiking er voor degenen die meewerken aan het opstellen van de RES: onder meer volksvertegenwoordigers, netbeheerders, maatschappelijke organisaties, energiecoöperaties en bedrijven. Wij belichten een aantal belangrijke uitgangspunten uit de omvangrijke handreiking. We gaan hier met name in op de borging van de RES in het beleid voor de fysieke leefomgeving en de in de handreiking opgenomen handvatten voor participatie. (meer…)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

Nut en noodzaak van de milieueffectrapportage bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES)

De Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.) heeft een zeer nuttig advies uitgebracht over een prangende vraag in de praktijk. Moet bij het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES) een milieueffectrapportage uitgevoerd worden? De RES is een belangrijk instrument om de energietransitie in de regio vorm te geven (zie hierover uitgebreider ons eerdere blogbericht). Iedere regio komt in de RES tot concrete keuzes over de ruimtelijke inpassing van duurzame energieopwekking en de energie-infrastructuur. Het Klimaatakkoord en de Handreiking RES geven geen concrete duiding van de juridische status van dit instrument. Dit riep in de praktijk de vraag op hoe de RES zich verhoudt tot de milieueffectrapportage (m.er.): is de RES m.e.r.-plichtig? (meer…)

Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Het behalen van klimaat- en energiedoelstellingen is niet alleen een kwestie van maatschappelijke bewustwording en energiebesparing. Het realiseren van duurzame energiebronnen, bijvoorbeeld zonneparken, heeft ook een grote ruimtelijke weerslag. De effecten laten zich vooral op lokaal niveau zien. Een recente Kamerbrief over de kabinetsaanpak van het klimaatbeleid besteedt aan dit onderwerp de nodige aandacht. Vanuit de bredere ambitie om bij de inpassing van zonne-energie natuur- en landbouwgronden zoveel mogelijk te ontzien, zet het kabinet in op aangescherpt ruimtelijk beleid en het wegnemen van belemmeringen die nu nog bestaan bij het plaatsen van zonnepanelen op daken. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)