Zonne-energie


Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Het behalen van klimaat- en energiedoelstellingen is niet alleen een kwestie van maatschappelijke bewustwording en energiebesparing. Het realiseren van duurzame energiebronnen, bijvoorbeeld zonneparken, heeft ook een grote ruimtelijke weerslag. De effecten laten zich vooral op lokaal niveau zien. Een recente Kamerbrief over de kabinetsaanpak van het klimaatbeleid besteedt aan dit onderwerp de nodige aandacht. Vanuit de bredere ambitie om bij de inpassing van zonne-energie natuur- en landbouwgronden zoveel mogelijk te ontzien, zet het kabinet in op aangescherpt ruimtelijk beleid en het wegnemen van belemmeringen die nu nog bestaan bij het plaatsen van zonnepanelen op daken. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: hoe zit het met wind en zon?

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: hoe zit het met wind en zon?

Het begrenzen van de klimaatverandering vraagt om een vermindering aan CO2-emissies door het elektriciteitssysteem: de fossiele bronnen van elektriciteit worden vervangen door hernieuwbare bronnen. Deze transitie is al volop gaande. Denk aan alle wind- en zonneparken op land, wind op zee en zonnepanelen op daken. Het Klimaatakkoord laat zien dat deze transitie in de versnelling gaat. Dat is nodig om te kunnen voorzien in de extra behoefte aan hernieuwbaar opgewekte elektriciteit als gevolg van elektrificatie in de andere sectoren (mobiliteit, landbouw, gebouwde omgeving en industrie). Hoe gaat de sectortafel Elektriciteit met deze uitdaging om? Het Klimaatakkoord geeft antwoord! (meer…)

Meer ruimte voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed

Meer ruimte voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed

Minister Ollongren (BZK) stuurde op 12 juni jl. het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) aan Eerste en Tweede Kamer. De regels uit het Barro zijn gericht tot decentrale overheden die ruimtelijke besluiten nemen. De voorgestelde wijziging maakt onder meer de doorwerking van de Beleidsregels grote rivieren mogelijk, waardoor letterlijk en figuurlijk meer ruimte komt voor duurzame energievoorzieningen in het rivierbed. (meer…)

Stop op nieuwe vergunningen zonneparken van de baan: wel toetsen aan zonneladder

Stop op nieuwe vergunningen zonneparken van de baan: wel toetsen aan zonneladder

De Tweede Kamer nam reeds op 2 oktober 2018 de motie Faber aan die voorzag in een zogenoemde ‘zonneladder’ voor zonne-energieprojecten, meer specifiek voor zonneparken. Op 23 mei jl. dienden drie Kamerleden opnieuw een motie in, met als doel voorlopig geen nieuwe zonneparken op natuur- en landbouwgronden toe te staan. Daarop ontstond commotie en op 28 mei jl. nam de Tweede Kamer een gewijzigd voorstel aan, waardoor het voor provincies en gemeenten mogelijk blijft voor nieuwe zonneparken vergunningen af te geven. Wel dienen die aanvragen getoetst te worden aan de nog op te stellen nationale zonneladder of aan een vergelijkbaar lokaal afwegingskader. (meer…)