Klimaat


Climate Change Litigation. Pensioenfonds implementeert een net-zero CO2-voetprintdoel: de opkomst van een nieuwe financiële realiteit door klimaatverandering

Climate Change Litigation. Pensioenfonds implementeert een net-zero CO2-voetprintdoel: de opkomst van een nieuwe financiële realiteit door klimaatverandering

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor mens en natuur, en zal de manier waarop wij leven veranderen. De druk die ter voorkoming van klimaatverandering op bedrijven wordt uitgeoefend, neemt dan ook snel toe. Illustratief hiervoor is het aantal rechtszaken over klimaatverandering (Climate Change Litigation) dat tegen private ondernemingen wordt gevoerd. Klimaatverandering is niet langer alleen een beleidsonderwerp, het is een onderwerp dat de gehele wereld aangaat – ook bedrijven. Voor de toenemende rol die bedrijven in het voorkomen van en omgaan met klimaatverandering innemen en moeten gaan innemen, is een recente schikking in Australië illustratief. Door deze schikking zal een Australisch pensioenfonds een net-zero CO2-voetprintdoel voor 2050 gaan implementeren. (meer…)

Aangescherpt Europees klimaatbeleid als aanjager voor Parijs: 55% broeikasgasreductie in 2030 ten opzichte van 1990

Aangescherpt Europees klimaatbeleid als aanjager voor Parijs: 55% broeikasgasreductie in 2030 ten opzichte van 1990

Tijdens haar eerste State of the Union kondigde de voorzitster van de Europese Commissie Ursula von der Leyen een nieuw voorstel van de Europese Commissie (EC) aan. De Commissie stelt voor om de Europese doelstelling voor de broeikasgasreductie aan te scherpen van 40% naar 55% reductie in 2030 ten opzichte van 1990. Dit zal de Europese Unie (EU) op het juiste pad brengen om de klimaatdoelstelling van Parijs te halen. Op donderdag 17 september 2020, een dag na de toespraak van Von der Leyen, publiceerde de Europese Commissie haar voorstel voor het aanscherpen van de Europese klimaatambities voor 2030. In deze blog brengen wij u op de hoogte van de hoofdlijnen van het voorstel. (meer…)

De nationale waterambities: de impulsregeling voor klimaatadaptatie

De nationale waterambities: de impulsregeling voor klimaatadaptatie

Extreme weersomstandigheden komen steeds vaker voor. Dat leidt ertoe dat Nederland steeds vaker te maken zal krijgen met wateroverlast, maar ook met extreme hitte en droogte. Om de gevolgen van wateroverlast en extreme droogte te beperken worden op lokaal-, regionaal- en netwerkniveau diverse maatregelen getroffen. Het Rijk biedt op nationaal niveau een aantal hulpmiddelen om het proces van uitvoering van de maatregelen te intensiveren en te versnellen. Eén van deze hulpmiddelen wordt geboden in de vorm van de impulsregeling klimaatadaptatie. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft in een Kamerbrief van 20 april 2020 duidelijkheid over de invulling van deze impulsregeling. (meer…)

De governance van het Klimaatakkoord. Hoe houden we regie op de uitvoering?

De governance van het Klimaatakkoord. Hoe houden we regie op de uitvoering?

Het kabinet heeft zich een ambitieus doel gesteld om in 2050 de broeikasgassen in Nederland met 95% te reduceren, met als tussendoel 49% in 2030. Dit tussendoel is vastgelegd in de Klimaatwet van begin dit jaar en de maatregelen die nodig zijn dit doel te halen in het Klimaatakkoord van juni 2019. Het komt er nu op aan de vele afspraken die in het akkoord zijn opgenomen in de praktijk te brengen. Het klimaatbeleid loopt dwars door sectoren, thema’s en beleidsterreinen heen. In een Kamerbrief informeert minister van Economische Zaken en Klimaat Wiebes daarom over de te hanteren uitvoeringsstructuur. Heldere regie is nodig om te zorgen dat maatregelen elkaar zoveel mogelijk versterken en acties van de ene partij of sector de realisatie van de opgave in andere sectoren niet bemoeilijkt. Hoe gaan we dit doen? (meer…)