Klimaat


Climate Change Litigation. Royal Dutch Shell moet haar CO2-emissies met 45% netto terugdringen

Climate Change Litigation. Royal Dutch Shell moet haar CO2-emissies met 45% netto terugdringen

Royal Dutch Shell plc (Shell), zo oordeelde de rechtbank Den Haag op 26 mei 2021, is gehouden om het hare te doen om (gevaarlijke) klimaatverandering tegen te gaan. Shell is door de rechtbank Den Haag veroordeeld tot het terugdringen van het gezamenlijk jaarlijks volume van alle aan haar bedrijfsactiviteiten verbonden CO2-emissies. Dit geldt ook voor de CO2-emissies gerelateerd aan de door de Shell-groep verkochte energieproducten. Het niveau aan emissies dient zodanig te worden beperkt dat dit volume eind 2030 ten minste netto 45% lager ligt dan in 2019.

(meer…)

Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (eenentwintigste tranche): inzet op schone lucht

Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (eenentwintigste tranche): inzet op schone lucht

De 21ste tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Bu Chw) richt zich op twee kwesties die in Nederland hoog op de agenda staan: woningzoekenden die nog altijd grote moeite hebben om een geschikte plek te vinden, en de luchtkwaliteit binnen het bredere kader van klimaatverandering. Met de nieuwste tranche worden aan de Chw niet alleen vier experimenten toegevoegd die zien op het woningtekort in Nederland (lees daarover meer ons vorige blog). Ook bevat het nieuwe uitvoeringsbesluit een tweetal experimenten die betrekking hebben op het versneld toepassen van innovatieve technieken in stallen en het bieden van een instrumentarium om overbelasting van geur, ammoniak en fijnstof terug te dringen. In dit blog gaan wij dieper in op deze experimenten. (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Worden particuliere ondernemingen steeds vaker aansprakelijk gesteld voor schade door klimaatverandering?

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Worden particuliere ondernemingen steeds vaker aansprakelijk gesteld voor schade door klimaatverandering?

Wereldwijd is er een enorme toename aan klimaatzaken. In totaal zijn er al meer dan 1.450 aanhangig gemaakt. Hoewel veel van deze procedures zich tegen overheden richten, lijkt ook sprake te zijn van een toename aan procedures tegen ondernemingen. Daarbij gaat het onder meer om de carbon majors en om partijen die investeringsbeslissingen nemen en daarmee invloed hebben op de carbon footprint van bedrijven. In hoofdstuk 5 van het onlangs verschenen boek “2030: het juridische instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptatie in Nederland” signaleren Edward Brans en Katrien Winterink, beiden werkzaam bij Pels Rijcken, trends en ontwikkelingen op dit gebied. Is het aannemelijk dat deze claimbereidheid verder toeneemt, om zo private ondernemingen ertoe te bewegen maatregelen te nemen om broeikasgasemissies (verder) te beperken? (meer…)

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Juridische mogelijkheid voor gemeente om duurzame daken te stimuleren

Stel, je bedekt alle industriedaken in Nederland met zonnepanelen. Hoeveel energie zou dit opleveren? En wat zou de vergroening van deze daken kunnen betekenen voor klimaatadaptatie? Deze en meer gedachten over het duurzaam gebruik van daken hebben geleid tot een voorstel tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Dit voorstel beoogt in het Bbl, één van de AMvB’s onder de Omgevingswet, gemeenten de bevoegdheid te geven om bij maatwerkvoorschrift te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of voor maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie. Het voorstel ligt nog tot 5 februari 2021 ter consultatie. Wat zijn de precieze gevolgen van deze wijziging? (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Het belang van de nationale en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Het belang van de nationale en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen

Met het Akkoord van Parijs heeft de internationale gemeenschap tot doel gesteld om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk – waarbij ernaar wordt gestreefd om de opwarming tot 1,5 graad te beperken. Ter uitvoering van het Akkoord van Parijs, alsook de eerder gesloten onderdelen van de United Nations Framework Convention on Climate Change, nemen de Europese Unie en zijn lidstaten maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken – zo ook Nederland. Door middel van klimaatplannen kunnen op elkaar afgestemde maatregelen worden genomen om de gestelde klimaatdoelen te behalen. Dat deze voorgenomen maatregelen in de praktijk ook tot de beoogde broeikasgasemissiereductie zal leiden is op voorhand niet met zekerheid te stellen. Voor een effectieve klimaat- en energietransitie is daarom een adequaat monitorings- en evaluatiemechanisme onontbeerlijk. In dit blog wordt nader ingegaan op het belang van de Nederlandse en Europese klimaatplan- en monitoringsmechanismen. (meer…)