Klimaat


Aansprakelijkheid Shell voor klimaatverandering. Een ‘carbon major’ geconfronteerd met een reductiebevel

Aansprakelijkheid Shell voor klimaatverandering. Een ‘carbon major’ geconfronteerd met een reductiebevel

Na de Urgenda-uitspraken leek het slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens niet alleen overheden, maar ook bedrijven geconfronteerd zouden worden met klimaatzaken waarin zij ter verantwoording worden geroepen voor hun CO2-uitstoot. Op 26 mei 2021 wees de rechtbank Den Haag, in een rechtszaak aangespannen tegen multinational Royal Dutch Shell (RDS) door onder andere Milieudefensie, een belangwekkend vonnis. In dit vonnis legde de rechtbank Shell een reductiebevel op, wat concreet betekent dat Shell alle aan de Shell-groep verbonden CO2-emissies uiterlijk in 2030 met 45% zal moeten hebben verminderd ten opzichte van de CO2-uitstoot in 2019. Een unieke en bijzondere uitspraak, nu er vooralsnog geen enkele andere zaak bekend is waarin een wereldwijd opererend bedrijf – waarbij CO2-emissies vaak plaatsvinden buiten het land waar de procedure aanhangig is gemaakt – een dergelijk reductiebevel opgelegd krijgt. Dit blog is een samenvatting van het artikel ‘Aansprakelijkheid Shell voor klimaatverandering. Een ‘carbon major’ geconfronteerd met een reductiebevel’, door Edward Brans en Martijn Scheltema, gepubliceerd in het tijdschrift Milieu en Recht. (meer…)

Klimaatverdrag geen rechtstreekse werking in zaak over bomenkap

Klimaatverdrag geen rechtstreekse werking in zaak over bomenkap

De Verenigde Naties (VN) vormen het belangrijkste orgaan voor internationale samenwerking rondom klimaatbeleid. Onder de verantwoordelijkheid van de VN is in 1994 het Raamverdrag Klimaatverandering (UNFCCC) in werking getreden. Dit verdrag is geratificeerd door bijna 200 landen, waaronder Nederland. Het uiteindelijke doel van het verdrag is de concentratie aan broeikasgassen in de atmosfeer te stabiliseren op zo’n niveau dat er geen gevaarlijke wijzigingen in het klimaatsysteem optreden. Nu het verdrag zelf geen bindende doelstellingen voor de verlaging van de uitstoot van broeikasgassen bevat, is ter verdere uitwerking (onder meer) het Akkoord van Parijs gesloten (het Klimaatverdrag). Op 21 juli jl. bepaalde de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) dat de artikelen 2 lid 1 sub b en 5 lid 1 van dit Klimaatverdrag niet dusdanig onvoorwaardelijk en voldoende nauwkeurig geformuleerd zijn, dat deze artikelen binnen de Nederlandse rechtsorde door rechters zonder meer als objectief recht kunnen worden toegepast. (meer…)

Klimaatuitspraak België: scherpe bewoordingen, terughoudend vonnis

Klimaatuitspraak België: scherpe bewoordingen, terughoudend vonnis

Sinds de Nederlandse Urgendazaak, kennen steeds meer Europese landen een eigen klimaatrechtzaak. Op donderdag 17 juni 2021 deed de Brusselse rechtbank uitspraak in de zaak van belangenorganisatie Klimaatzaak en 8422 individuele eisers tegen de Belgische staat, de regio Wallonië, de regio Vlaanderen en de Brusselse hoofdstedelijke regio. Daarnaast was sprake van twee tussenkomende partijen: een ‘groep’ van 82 bomen, en een groep van 50.165 natuurlijke personen. De rechtbank begint haar lijvige uitspraak (84 pagina’s) met een uitgebreid overzicht van klimaatresoluties, akkoorden, verdragen, en de conclusies van het door de Verenigde Naties ingestelde Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Vervolgens bespreekt zij de zeven vorderingen die zijn ingesteld. (meer…)

Europese Klimaatwet een feit: CO₂-reductiedoelen wettelijk verankerd

Europese Klimaatwet een feit: CO₂-reductiedoelen wettelijk verankerd

Na bijna 14 uur van ononderbroken onderhandelingen bereikten de Raad en het Europees Parlement in de vroege ochtend van 21 april jl. een voorlopig akkoord over de Europese Klimaatwet. Een belangrijke mijlpaal nu dit de wettelijke verankering betekent van de ambitieuze doelstelling van de Europese Unie: een klimaatneutrale Europese economie en samenleving tegen 2050. Voordat de Europese Klimaatwet echt van kracht zou worden was het wachten nog op formele instemming door het Europees Parlement en de lidstaten in de Raad. Op 24 juni ging het Europees Parlement akkoord. De Europese Raad moet de Klimaatwet ook nog goedkeuren, maar de verwachting is dat ook de Raad op korte termijn instemt met het juridisch kader dat de EU-klimaatwetgeving voor de komende 30 jaar zal bepalen. Daarna kan de formele vaststellingsprocedure van start. (meer…)