Van gas los


Tweede uitvraag Proeftuinen Aardgasvrije Wijken

Tweede uitvraag Proeftuinen Aardgasvrije Wijken

In oktober 2018 zijn de eerste 27 proeftuinen aardgasvrije wijken geselecteerd. De desbetreffende gemeenten hebben een financiële bijdrage van het rijk ontvangen om bestaande woningen en andere gebouwen via een wijkgerichte aanpak aardgasvrij of aardgasvrij-ready te maken. Lees hierover ook ons eerdere blogbericht. Om meer gemeenten de gelegenheid te geven ervaring op te doen met het verduurzamen van bestaande wijken, wordt het aantal proeftuinen nu uitgebreid. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: een toekomst zonder gasaansluitingen. Hoe financieren we dit?

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: een toekomst zonder gasaansluitingen. Hoe financieren we dit?

Het Klimaatakkoord is duidelijk: de sectortafel Gebouwde omgeving heeft de opdracht om de CO2-uitstoot van de gebouwde omgeving met 3,4 megaton te verlagen. Daarvoor moeten in 2030 1,5 miljoen woningen zijn verduurzaamd. In de gebouwde omgeving is het aardgasvrij maken van woningen en andere gebouwen daarbij één van de grootste opgaven. Gemeenten moeten de komende jaren plannen maken hoe ze hun wijken gaan aanpakken, waarbij zij in voldoende mate zullen moeten optrekken met de bewoners en gebouweigenaren zelf. Lees daarover ook ons eerdere blog. Hoe zit het met de bekostiging van de noodzakelijke aanpassingen en verbouwingen? En welke financieringsmogelijkheden noemt het Klimaatakkoord daarbij?

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Dit is het zevende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan warmtenetten in een duurzaam verwarmde gebouwde omgeving centraal.

We staan aan de vooravond van een transformatie. We moeten ruim 7 miljoen huizen en 1 miljoen gebouwen, vrijwel allemaal verwarmd met aardgas, nu duurzaam gaan verwarmen. De geschiktste vorm van energievoorziening kan per wijk – en zelfs per straat – verschillen. Het ontwerp-Klimaatakkoord noemt warmtenetten als de voornaamste oplossing, wanneer huizen niet langer met de traditionele cv-ketel kunnen worden verwarmd. Dit impliceert een forse opschaling van de productie van duurzame warmte.

(meer…)