Van gas los


Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Door het vervallen van de aansluitplicht uit de Gaswet, op 1 juli 2018, worden steeds meer nieuwbouwwoningen niet meer met gas, maar op alternatieve wijze verwarmd. Daarbij valt te denken aan individuele warmtebronnen zoals een warmtepomp, maar ook aan collectieve mogelijkheden zoals een lokaal warmtenet dat gebruik maakt van restwarmte uit de industrie. Gemeenten kunnen in hun warmteplan voor nieuwbouwlocaties een aansluitplicht op zo’n warmtenet vastleggen, zo regelt het Bouwbesluit 2012. Het binden van zoveel mogelijk bewoners aan een warmtenet kan gunstig zijn in termen van risicobeheersing bij de ontwikkeling van nieuwe warmtenetten en waar het gaat om betaalbaarheid. Projectontwikkelaars mogen desalniettemin voor een andere oplossing kiezen als die qua energie- en milieuprestaties minstens gelijkwaardig is. In het warmteplan regelen hoe gelijkwaardige alternatieven voor warmte moeten worden getoetst om op basis daarvan te kunnen besluiten of de aansluitplicht op het warmtenet kan vervallen treedt echter buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad, zo blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 16 februari 2022. (meer…)

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Bij de overstap naar een duurzame warmtevoorziening in de gebouwde omgeving speelt het beëindigen van de gaslevering een cruciale rol. Dit zal voor een belangrijk deel worden bereikt via een wijkgerichte aanpak waarin gemeenten de regie voeren. Het Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw), dat op dit moment wordt voorbereid door de ministeries van BZK en EZK, biedt gemeenten namelijk de bevoegdheid om te regelen welke wijken op termijn van het aardgas af moeten en daarbij overstappen op een duurzaam alternatief zoals een warmtenet, verwarming door elektriciteit (warmtepompen) of groen gas. Deze doorzettingsmacht voor gemeenten vormt de stok achter de deur voor de verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen in de periode 2022 t/m 2030. Wat behelst dit voorstel? (meer…)

Duurzamere temperatuurregulering, minder geluid. Aanscherping geluidseisen voor warmtepompen en airco’s

Duurzamere temperatuurregulering, minder geluid. Aanscherping geluidseisen voor warmtepompen en airco’s

Het is natuurlijk heel comfortabel om op een hete zomerdag de slaapkamer met een airco te koelen. En de winning van warmte met een duurzaam alternatief, bijvoorbeeld door inzet van een warmtepomp, is interessant voor degene die van het gas af wil. Deze vormen van temperatuurregulering kennen echter ook nadelen. Zo is een regelmatig gehoorde klacht dat de buitenunit van de warmtepomp of airco veel geluid geeft, waardoor niet alleen buren overlast kunnen ervaren maar je mogelijk zelf ook niet meer rustig in de tuin kunt zitten. Voorheen kende het Bouwbesluit alleen geluidsgrenzen voor vaste airco’s en ventilatoren en andere installaties die zich binnenshuis bevinden. Per 1 april 2021 is echter een wijziging van het Bouwbesluit in werking getreden waarbij ook geluidseisen gesteld worden aan buiten opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking. Wij nemen u mee door die wijzigingen. Daarnaast gaan we in op de Standaard voor woningisolatie, die aangeeft wanneer een woning goed genoeg is geïsoleerd om aardgasvrij te kunnen worden en dus in aanmerking komt voor verwarming middels een warmtepomp. (meer…)

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

We wekken wereldwijd, en ook in Nederland, steeds meer duurzame energie op. Eén van de afspraken in het Klimaatakkoord is dat we onderzoek doen naar waar en op welke manier het beste duurzame elektriciteit op land kan worden opgewekt. Dat gebeurt binnen de Regionale Energiestrategie (RES), die Nederland onderverdeelt in dertig energieregio’s. In iedere regio staan overheden, inwoners, bedrijfsleven, netbeheerders en maatschappelijke organisaties voor de vraag hoe het doel van 35 TWh aan duurzame energie op land in 2030 concreet kan worden bereikt. Waar kan bijvoorbeeld wind en zon ruimtelijk worden ingepast, en waar zijn welke warmtebronnen te gebruiken zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen? Demissionair minister Van ’t Wout (Economische Zaken en Klimaat) gaat in een Kamerbrief van 8 maart 2021 in op de voortgang van dit RES-proces, en de uitdagingen daarbij. (meer…)

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)