Van gas los


Duurzamere temperatuurregulering, minder geluid. Aanscherping geluidseisen voor warmtepompen en airco’s

Duurzamere temperatuurregulering, minder geluid. Aanscherping geluidseisen voor warmtepompen en airco’s

Het is natuurlijk heel comfortabel om op een hete zomerdag de slaapkamer met een airco te koelen. En de winning van warmte met een duurzaam alternatief, bijvoorbeeld door inzet van een warmtepomp, is interessant voor degene die van het gas af wil. Deze vormen van temperatuurregulering kennen echter ook nadelen. Zo is een regelmatig gehoorde klacht dat de buitenunit van de warmtepomp of airco veel geluid geeft, waardoor niet alleen buren overlast kunnen ervaren maar je mogelijk zelf ook niet meer rustig in de tuin kunt zitten. Voorheen kende het Bouwbesluit alleen geluidsgrenzen voor vaste airco’s en ventilatoren en andere installaties die zich binnenshuis bevinden. Per 1 april 2021 is echter een wijziging van het Bouwbesluit in werking getreden waarbij ook geluidseisen gesteld worden aan buiten opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking. Wij nemen u mee door die wijzigingen. Daarnaast gaan we in op de Standaard voor woningisolatie, die aangeeft wanneer een woning goed genoeg is geïsoleerd om aardgasvrij te kunnen worden en dus in aanmerking komt voor verwarming middels een warmtepomp. (meer…)

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

Thermometer in de Regionale Energiestrategieën: waar staan we?

We wekken wereldwijd, en ook in Nederland, steeds meer duurzame energie op. Eén van de afspraken in het Klimaatakkoord is dat we onderzoek doen naar waar en op welke manier het beste duurzame elektriciteit op land kan worden opgewekt. Dat gebeurt binnen de Regionale Energiestrategie (RES), die Nederland onderverdeelt in dertig energieregio’s. In iedere regio staan overheden, inwoners, bedrijfsleven, netbeheerders en maatschappelijke organisaties voor de vraag hoe het doel van 35 TWh aan duurzame energie op land in 2030 concreet kan worden bereikt. Waar kan bijvoorbeeld wind en zon ruimtelijk worden ingepast, en waar zijn welke warmtebronnen te gebruiken zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen? Demissionair minister Van ’t Wout (Economische Zaken en Klimaat) gaat in een Kamerbrief van 8 maart 2021 in op de voortgang van dit RES-proces, en de uitdagingen daarbij. (meer…)

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU en Nederland zullen buitengewone stappen nodig zijn; stappen die niet altijd passen binnen de geldende regels. Waar de Crisis- en herstelwet oorspronkelijk bedoeld was om de economie uit het slop te trekken, functioneert deze wet inmiddels als proeftuin voor nieuwe regels op het gebied van het omgevingsrecht, waardoor het mogelijk wordt te experimenteren met afwijkingen van bestaande regels. Een deel van de experimenten is bedoeld om de energietransitie te faciliteren. In hoofdstuk 10 van de bundel ‘2030: Het juridisch instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptie in Nederland’ wordt aan de hand van vier voorbeelden ingegaan op de vraag hoe experimenten met regelgeving kunnen bijdragen aan de energietransitie en daarmee aan het behalen van de klimaatdoelen. Wij gaan daar hieronder kort op in. (meer…)

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Nederland staat aan de vooravond van de warmtetransitie. Veel woningen en bedrijven zullen van ‘het gas af moeten’ en aangesloten worden op collectieve warmtesystemen die liefst CO₂-neutraal opereren. Om deze transitie te faciliteren heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) het conceptvoorstel voor de Wet collectieve warmtevoorziening (de Wcw, ook wel de Warmtewet 2.0), opgesteld en ter consultatie gepubliceerd. De minister van EZK heeft de Tweede Kamer afgelopen december geïnformeerd over de resultaten van de consultatie. In deze blogpost belichten wij de vijf belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd naar aanleiding van de consultatie. (meer…)