Van gas los


PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

PBL publiceert Monitor Concept-RES: hoe staat het met de haalbaarheid van de ambitieuze energiestrategieën?

Nederland is verdeeld in dertig zogenaamde ‘energieregio’s’. In deze energieregio’s werken gemeenten, provincies en waterschappen samen met maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en inwoners aan een strategie om in 2030 tenminste 35 TWh aan energie op te wekken uit zon en wind op land, of uit warmtebronnen zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Daarvoor maken de regio’s concrete plannen in dertig afzonderlijke Regionale Energiestrategieën, afgekort RES’en. In een RES kijkt iedere regio wat de mogelijkheden voor duurzame energie in de eigen regio zijn. Welke projecten zijn er al? Welke locaties lenen zich goed om bijvoorbeeld nieuwe wind- of zonneparken te bouwen? Hoeveel ruimte is er op deze locaties beschikbaar, en hoe verhoudt dat zich met andere ruimtelijke opgaven in dat gebied? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de door de energieregio’s per 1 oktober 2020 aangeboden concept-RES’en doorgerekend en de voortgang gepubliceerd in de Monitor Concept-RES. Wij nemen u mee door de hoofdlijnen van dit document. (meer…)

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Blogreeks klimaat- en energiebundel. Crisis- en herstelwet: een proeftuin voor de energietransitie

Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU en Nederland zullen buitengewone stappen nodig zijn; stappen die niet altijd passen binnen de geldende regels. Waar de Crisis- en herstelwet oorspronkelijk bedoeld was om de economie uit het slop te trekken, functioneert deze wet inmiddels als proeftuin voor nieuwe regels op het gebied van het omgevingsrecht, waardoor het mogelijk wordt te experimenteren met afwijkingen van bestaande regels. Een deel van de experimenten is bedoeld om de energietransitie te faciliteren. In hoofdstuk 10 van de bundel ‘2030: Het juridisch instrumentarium voor mitigatie van klimaatverandering, energietransitie en adaptie in Nederland’ wordt aan de hand van vier voorbeelden ingegaan op de vraag hoe experimenten met regelgeving kunnen bijdragen aan de energietransitie en daarmee aan het behalen van de klimaatdoelen. Wij gaan daar hieronder kort op in. (meer…)

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Aanpassingen in het wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening naar aanleiding van internetconsultatie

Nederland staat aan de vooravond van de warmtetransitie. Veel woningen en bedrijven zullen van ‘het gas af moeten’ en aangesloten worden op collectieve warmtesystemen die liefst CO₂-neutraal opereren. Om deze transitie te faciliteren heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) het conceptvoorstel voor de Wet collectieve warmtevoorziening (de Wcw, ook wel de Warmtewet 2.0), opgesteld en ter consultatie gepubliceerd. De minister van EZK heeft de Tweede Kamer afgelopen december geïnformeerd over de resultaten van de consultatie. In deze blogpost belichten wij de vijf belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd naar aanleiding van de consultatie. (meer…)

Duurzaam wonen zonder overlast: de geluidsnorm voor de warmtepomp

Duurzaam wonen zonder overlast: de geluidsnorm voor de warmtepomp

Voor de realisatie van de energietransitie moet het gebruik van aardgas in Nederland drastisch omlaag. Om dat te verwezenlijken moeten onder meer de circa 8 miljoen gebouwen in Nederland, waarvan ongeveer 95% een verwarming heeft die aardgas gebruikt, van het aardgas af. Daarnaast mag de nieuwbouw in beginsel niet meer op het aardgas worden aangesloten. Dat betekent dat er andere energiebronnen nodig zijn om onze huizen te verwarmen en van warm water te voorzien. Het lijkt er op dat warmtepompen hiervoor veelvuldig ingezet zullen worden. Uit een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland van 24 april 2020 blijkt aan welke geluidsnorm de gemeente de aanvraag van een dergelijke omgevingsvergunning die in strijd komt met het bestemmingsplan kan toetsen. (meer…)

De rol van CO2-vrije gassen in een duurzame toekomst

De rol van CO2-vrije gassen in een duurzame toekomst

Door de energietransitie zal het Nederlands energiesysteem veranderen en nemen we stap voor stap afscheid van het aardgas. Hoewel het aandeel elektriciteit toe zal nemen, blijven voor een betrouwbaar energiesysteem met aardgas vergelijkbare energiedragers nodig. Naar schatting minimaal 30%, bijvoorbeeld voor de productie van zeer hoge temperaturen in de industrie of zware vormen van transport. Gezien de grote vraag naar CO2-vrije gassen in 2050, bestaat er een noodzaak tot het opschalen van de productie van zowel groen gas als waterstof. Op beide onderwerpen zet het kabinet stevig in, zo blijkt uit drie beleidsbrieven over de vergroening van de gasvormige energiedragers in ons energiesysteem. Wij praten u in dit bericht bij. (meer…)