Energietransitie


Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

De nieuwe Wet collectieve warmtevoorziening, met andere woorden de Warmtewet 2, vraagt om flinke veranderingen in de warmtesector. Voor alle betrokken partijen: verbruikers, warmtebedrijven, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en ook, of eigenlijk vooral, gemeenten. In ons eerdere blog bespraken wij al de regels die met name een impuls zouden moeten geven aan de groei van het aantal duurzame warmtenetten. De beoogde wetswijzigingen adresseren echter meer. Dit blog bespreekt de wijkgerichte aanpak, de aanwijzing van warmtebedrijven, de aanvraagprocedure en de grotere regierol van gemeenten hierbij. (meer…)

De Wet collectieve warmtevoorziening als instrument voor duurzame warmte

De Wet collectieve warmtevoorziening als instrument voor duurzame warmte

Nederland staat voor de grote opgave om de warmtevoorziening in de gebouwde omgeving op een meer duurzame manier vorm te geven. Voor met name stedelijke en dichtbebouwde gebieden ziet het kabinet collectieve warmtenetten als het beste alternatief voor de traditionele CV-ketel. De Wet collectieve warmtevoorziening, met andere woorden de Warmtewet 2, stelt de regels die (onder meer) een impuls zouden moeten geven aan de groei van het aantal duurzame warmtenetten. Hoofddoel hierbij is het behalen van de klimaatdoelen zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. De beoogde wetswijzigingen vragen om flinke veranderingen in de warmtesector. (meer…)

Blogreeks wind op land: soortenbescherming en het 1%-criterium

Blogreeks wind op land: soortenbescherming en het 1%-criterium

In het Klimaatakkoord ligt een flinke opgave voor wind op land. De rechtspraak over dit onderwerp staat niet stil. In deze blogreeks bespreken wij de meest in het oog springende ontwikkelingen in de rechtspraak. Dit is het vijfde deel van de blogreeks. Dit deel staat in het teken van de ontheffing soortenbescherming van de verbodsbepalingen uit de Wet natuurbescherming (Wnb). Niet een nieuw thema. In het eerste deel van deze blogreeks bespraken wij deze ontheffing al in het kader van het belanghebbende-begrip en het relativiteitsvereiste. In dit blogbericht staan wij stil bij het 1%-criterium. (meer…)

Meer ruimte voor verduurzaming van (rijks)monumenten

Meer ruimte voor verduurzaming van (rijks)monumenten

De geschiedenis van Nederland wordt mede verteld door haar grote monumenten, zoals dierentuin Artis, Kasteel Amerongen of Museum Boijmans van Beuningen. Ondanks hun historische waarde moeten ook monumenten met hun tijd mee. Dat kan betekenen dat vroeg of laat geïnvesteerd moet worden in (onder meer) duurzaamheid. Zorgvuldig gerealiseerde duurzaamheidsaanpassingen dragen bij aan het toekomstig gebruik van een monument en zijn daarom in het belang van het behoud ervan. In dit verband wijzen wij op twee ontwikkelingen die de verduurzaming van monumenten een duwtje in de rug geven: een aangepast advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed over de plaatsing van zonnepanelen en de Subsidieregeling tienjarige ondersteuning iconische rijksmonumenten. (meer…)