Energietransitie


Overdraaien rotorbladen windturbine op 60 meter hoogte: inbreuk op eigendomsrecht?

Overdraaien rotorbladen windturbine op 60 meter hoogte: inbreuk op eigendomsrecht?

Om de klimaatdoestellingen te kunnen bereiken en de energietransitie te laten slagen is het opwekken van energie door middel van wind een belangrijk duurzaam alternatief voor de bestaande (fossiele) energiebronnen. De opgave voor wind op land is fors en we kunnen de komende jaren dan ook veel nieuwe windturbines in het landschap verwachten. Niet alle omwonenden zijn hier altijd even blij mee, en de realisatie van windparken gaat dan ook regelmatig met bestuursrechtelijke hobbels gepaard. Dat het realiseren van een windturbine ook privaatrechtelijk kan stranden, laat een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam van 11 augustus jl. zien. Daarin buigt de rechter zich over de vraag hoe het zit met het zogenaamde ‘overdraaien’ van een turbine in relatie tot het eigendomsrecht, wanneer de rotorbladen zich 60 meter boven de grond bevinden. (meer…)

Klimaatmaatregelen. Contractueel verplichten van regenwatersysteem bij verkoop woningbouwkavels in strijd met de Woningwet!

Klimaatmaatregelen. Contractueel verplichten van regenwatersysteem bij verkoop woningbouwkavels in strijd met de Woningwet!

Nederlandse gemeenten zijn van groot belang voor het bereiken van de doelstellingen van het Klimaatakkoord. Zo staan juist de gemeenten aan de lat voor het opstellen en uitvoeren van de Warmteplannen, de Regionale Energiestrategie (RES) en hebben zij een regierol in de transitie naar aardgasvrije wijken. Daarbij bedenken gemeenten uiteenlopende dingen om hun inwoners zover te krijgen hun eigen woning verder te verduurzamen. De vraag is in hoeverre het juridisch mogelijk is om duurzaamheidseisen aan kopers van kavels in een bepaald gebied bindend op te leggen. Op 9 december jl. deed de Rechtbank Noord-Nederland in dit verband een interessante uitspraak die ziet op de reikwijdte van artikel 122 van de Woningwet. (meer…)

Windpark Den Tol: 1%-criterium, cumulatie en een stilstandvoorziening

Windpark Den Tol: 1%-criterium, cumulatie en een stilstandvoorziening

Op 7 oktober jl. heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) uitspraak gedaan over een ontheffing in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb-ontheffing) voor windpark Den Tol. De uitspraak bevat interessante overwegingen over de toepassing van het 1%-criterium, de beoordeling van cumulatieve effecten en een stilstandvoorziening. (meer…)

Label C-verplichting kantoorruimte, goed begonnen is half gewonnen?

Label C-verplichting kantoorruimte, goed begonnen is half gewonnen?

Het energielabel voor utiliteitsbouw geeft met de klassen A++++ (groen, zeer zuinig) tot en met G (rood, zeer onzuinig) aan hoe energiezuinig een gebouw is. Vanaf 1 januari 2023 moeten kantoorgebouwen met een oppervlakte van minimaal 100 m2 voldoen aan de label C-verplichting. De aanleiding voor deze labelplicht vormt, onder meer, de doelstelling van het Energieakkoord uit 2013: een energieneutrale gebouwde omgeving in 2050, met als tussenstap ten minste label C in 2023 en ten minste label A voor alle gebouwen in 2030. (meer…)

Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

Warmtewet 2. Vernieuwende aanpak met grote regierol voor gemeenten

De nieuwe Wet collectieve warmtevoorziening, met andere woorden de Warmtewet 2, vraagt om flinke veranderingen in de warmtesector. Voor alle betrokken partijen: verbruikers, warmtebedrijven, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en ook, of eigenlijk vooral, gemeenten. In ons eerdere blog bespraken wij al de regels die met name een impuls zouden moeten geven aan de groei van het aantal duurzame warmtenetten. De beoogde wetswijzigingen adresseren echter meer. Dit blog bespreekt de wijkgerichte aanpak, de aanwijzing van warmtebedrijven, de aanvraagprocedure en de grotere regierol van gemeenten hierbij. (meer…)