Energietransitie


Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Elk dak, een zonnedak: zonneladder en verruimde mogelijkheden voor gemeenten

Het behalen van klimaat- en energiedoelstellingen is niet alleen een kwestie van maatschappelijke bewustwording en energiebesparing. Het realiseren van duurzame energiebronnen, bijvoorbeeld zonneparken, heeft ook een grote ruimtelijke weerslag. De effecten laten zich vooral op lokaal niveau zien. Een recente Kamerbrief over de kabinetsaanpak van het klimaatbeleid besteedt aan dit onderwerp de nodige aandacht. Vanuit de bredere ambitie om bij de inpassing van zonne-energie natuur- en landbouwgronden zoveel mogelijk te ontzien, zet het kabinet in op aangescherpt ruimtelijk beleid en het wegnemen van belemmeringen die nu nog bestaan bij het plaatsen van zonnepanelen op daken. (meer…)

De herziening Energieprestatie van Gebouwen onder de loep

De herziening Energieprestatie van Gebouwen onder de loep

Gebouwen zijn verantwoordelijk voor 40% van het energieverbruik en 36% van de CO2-uitstoot in Europa. Daarmee spelen gebouwen een grote rol in het toekomstige energie- en klimaatbeleid. De tweede herziening van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD III) heeft als doel de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren en brengt voor de lidstaten een aantal verplichtingen met zich mee, die uiterlijk 10 maart 2020 volledig geïmplementeerd moeten zijn. Dit heeft wijzigingen in het Bouwbesluit 2012 tot gevolg. In dit blog bespreken wij een aantal maatregelen uit EPBD III die met het wijzigingsbesluit geïmplementeerd worden. (meer…)

Van bewustwording naar nauwkeurigheid: een verbeterd energielabel

Van bewustwording naar nauwkeurigheid: een verbeterd energielabel

De energieprestatie van de gebouwde omgeving wordt steeds belangrijker. En niet alleen tegen de achtergrond van het Klimaatakkoord. Ook Europese regelgeving stelt andere eisen aan het energielabel dan voorheen. Nu ook woningeigenaren en huurders zich in toenemende mate richten op de energieprestatie van hun woning, bestaat er een groeiende vraag naar een nauwkeurige en betrouwbare methode voor de vaststelling van het energielabel. Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) is daarom voornemens de huidige systematiek voor het energielabel te verbeteren. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

De regio’s zijn aan zet om van de energie- en warmtetransitie een succes te maken. De Regionale Energie Strategie (RES) is daarvoor hét instrument. De RES verbindt belangrijke stakeholders in de energie- en warmtetransitie: provincies, gemeenten, waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Deze partijen werken samen in het RES-proces. Hoewel het officiële startschot voor het RES-proces naar verwachting in de tweede helft van 2019 zal luiden, zijn veel regio’s al gestart. Dat is maar goed ook. Het definitieve Klimaatakkoord laat namelijk zien dat een concept-RES op 1 juni 2020 moet worden opgeleverd. Een definitief RES 1.0 moet op 1 maart 2021 gereed zijn. (meer…)

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: Verduurzaming van de utiliteitsbouw vergt ook meer duurzame warmte

Blogreeks definitief Klimaatakkoord: Verduurzaming van de utiliteitsbouw vergt ook meer duurzame warmte

Om de CO2-doelstelling voor 2030 te halen, is een additionele reductieopgave van 1 Mton CO2 nodig in de bestaande utiliteitsbouw. De utiliteitsbouw zal daarvoor verdergaand verduurzaamd moeten worden. Het treffen van vergaande maatregelen om die verduurzaming te bereiken is echter geen gemakkelijke opgave en bovendien is maatwerk vereist. Daarnaast zal een verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en vele utiliteitsgebouwen een flinke opschaling van het aanbod van duurzame warmte vergen. Hoe wordt die opschaling in het Klimaatakkoord geborgd? (meer…)