Energietransitie


Groene waterstof op zee als energiereservecapaciteit

Groene waterstof op zee als energiereservecapaciteit

De Nederlandse energietransitie met als doel om in 2050 een CO2-neutrale elektriciteitsproductie te hebben, gaat gepaard met tal van uitdagingen. Een van deze uitdagingen is het garanderen van leveringszekerheid. De energieproductie van een aanzienlijk deel van de hernieuwbare energiebronnen is weersafhankelijk. Dit kan leiden tot grote verschillen in de hoeveelheid beschikbare energie met energieoverschotten en energietekorten als gevolg. Energiedragers kunnen een uitkomst bieden voor dit probleem. De capaciteit van batterijen zijn daarentegen nog niet groot genoeg om een reservecapaciteit te vormen voor een energienet. Bovendien zijn batterijen kostbaar in zowel geld als grondstoffen. Waterstof kan hierin een uitkomst bieden. Groene waterstof kan een CO2-neutrale energiedrager zijn, voor langere tijd opgeslagen worden en bovendien met (bestaande) gasinfrastructuren verspreid worden (zie voor het verschil tussen groene, blauwe, grijze waterstof onze eerder verschenen blogpost). De waterstof kan vervolgens bij een energietekort aangesproken worden als reservecapaciteit. (meer…)

De ontwikkeling en groei van de geothermiesector

De ontwikkeling en groei van de geothermiesector

Geothermie is de winning van de warmte die van nature aanwezig is in de aarde. Door warm water uit de ondergrond op te pompen (hoe dieper hoe warmer) kunnen bovengronds huizen, kassen of industrie worden verwarmd. Een pomp laat het afgekoelde water weer terugstromen in dezelfde aardlaag, waarna het weer opwarmt. Hiermee is geothermie een duurzame en bovendien voorspelbare vorm van energiewinning. De afgelopen tijd zijn er in Nederland stappen gezet om de geothermiesector verder te laten ontwikkelen en groeien. Een uitgebreide beleidsbrief gaat in op de gedane en toekomstige inspanningen op dit gebied en bespreekt het juridisch kader dat voor de bredere uitrol van geothermie nodig is. (meer…)

De vereenvoudigde en betere energietransitie met de Omgevingswet

De vereenvoudigde en betere energietransitie met de Omgevingswet

De gemeenten staan in het kader van de energietransitie de komende jaren voor verschillende uitdagingen. Bijvoorbeeld de ruimtelijke inpassing van windturbines en zonnepanelen, transport en opslag van warmte en het verduurzamen van wijken. Daarbij komt dat de Omgevingswet ingevoerd gaat worden. Ook dit is nieuw en de inzet van het instrumentarium van de Omgevingswet voor de energietransitie zorgt voor een extra uitdaging. Om hierin ondersteuning te bieden heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een kennis- en leerprogramma met acht proefgemeenten ervaring op gedaan. De proefgemeenten hebben onderzocht op welke wijze de Omgevingswet kan worden ingezet om de gewenste doelen te behalen. De resultaten van dat kennis- en leerprogramma zijn op 8 april jl. gepubliceerd, in het rapport ‘Energietransitie versnellen met de Omgevingswet’. In dit blog gaan wij kort in op het rapport en de kansen die het instrumentarium van de Omgevingswet gemeenten biedt. (meer…)

Duurzaam wonen zonder overlast: de geluidsnorm voor de warmtepomp

Duurzaam wonen zonder overlast: de geluidsnorm voor de warmtepomp

Voor de realisatie van de energietransitie moet het gebruik van aardgas in Nederland drastisch omlaag. Om dat te verwezenlijken moeten onder meer de circa 8 miljoen gebouwen in Nederland, waarvan ongeveer 95% een verwarming heeft die aardgas gebruikt, van het aardgas af. Daarnaast mag de nieuwbouw in beginsel niet meer op het aardgas worden aangesloten. Dat betekent dat er andere energiebronnen nodig zijn om onze huizen te verwarmen en van warm water te voorzien. Het lijkt er op dat warmtepompen hiervoor veelvuldig ingezet zullen worden. Uit een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland van 24 april 2020 blijkt aan welke geluidsnorm de gemeente de aanvraag van een dergelijke omgevingsvergunning die in strijd komt met het bestemmingsplan kan toetsen. (meer…)

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken? Let op verplichting tot creëren draagvlak in gemeentelijk of provinciaal beleid

Zonneparken kunnen gemakkelijk tientallen hectaren landbouw- of plattelandsgrond beslaan. Deze projecten kunnen daarom een aanzienlijke ruimtelijke impact hebben. Uit onderzoek blijkt dat het voor de acceptatie van zonneparken uitmaakt of omwonenden bij het voorproces betrokken zijn, of zij zich serieus genomen voelen en of zij zelf financieel baat bij het park hebben. Om die reden vinden gemeenten en provincies het van belang dat energieprojecten op voldoende draagvlak in de omgeving kunnen rekenen. Duidelijk is inmiddels dat de Afdeling toetst aan deze verplichtingen (AbRvS 18 december 2019, ECLI:NL:RVS:2019:4209 en AbRvS 23 oktober 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3580). Dat wordt nog eens bevestigd in een recente uitspraak van de Afdeling van 1 april 2020. (meer…)