Openbaar snellaadstation op eigen terrein vergunningvrij?

Openbaar snellaadstation op eigen terrein vergunningvrij?

Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg en laadinfrastructuur is vaker zichtbaar in het straatbeeld. Hoewel het aantal laadpalen op de openbare weg toeneemt, is een eigen laadpaal op de oprit voor de deur natuurlijk erg makkelijk. Zo dacht ook een hotel in Breda dat een acculaadstation met Tesla Superchargers op eigen terrein plaatste. In een uitspraak van 3 mei jl. laat de rechtbank Zeeland-West-Brabant zich uit over de vraag of voor het plaatsen van enkele snellaadpalen op eigen terrein een vergunning is vereist, en waar daarbij de grens ligt. Lees meer…

Mogelijkheid tot parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf 2023

Mogelijkheid tot parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf 2023

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische (deel)auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het lokaal bestuur krijgt hiermee een extra instrument in handen om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in steden en dorpen. Het kabinet is van plan, middels het wetsvoorstel differentiatie parkeertarieven, artikel 225 lid 8 van de Gemeentewet aan te passen. In dat artikel is nu geregeld dat het tarief voor parkeerbelastingen afhankelijk kan worden gesteld van de parkeerduur, van de parkeertijd, van de ingenomen oppervlakte en van de ligging van de terreinen of weggedeelten. Aan dit rijtje beoogt het wetsvoorstel toe te voegen dat voor emissieloze auto’s een lager tarief voor parkeren en parkeervergunningen mag worden gehanteerd. Die bevoegdheid zou moeten zorgen voor een groei van het aantal schone voertuigen en draagt daarmee bij aan de bredere ambities van het kabinet rondom klimaat, verduurzaming en luchtkwaliteit. Lees meer…

Meer ruimte voor duurzaamheid binnen het mededingingsrecht: kansen voor ondernemingen om samen te werken voor verduurzaming

Meer ruimte voor duurzaamheid binnen het mededingingsrecht: kansen voor ondernemingen om samen te werken voor verduurzaming

Mededinging en duurzaamheid is een hot topic. Mede dankzij nieuwe richtsnoeren van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is er de laatste tijd een stuk meer ruimte gekomen binnen het (Europese) mededingingsrecht voor samenwerking tussen concurrenten om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. In dit blog bespreken we de meest recente ontwikkelingen, bespreken we de (soms moeilijke) verhouding tussen duurzaamheidsinitiatieven en de mededingingsregels en blikken we vooruit. Lees meer…

Herbruikbaar wordt de norm. Verbod op wegwerpplastic kantoor, festivals en afhaallocaties

Herbruikbaar wordt de norm. Verbod op wegwerpplastic kantoor, festivals en afhaallocaties

Zwerfafval, met andere woorden afval dat door mensen bewust of onbewust is weggegooid of achtergelaten op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn, zorgt nog altijd voor grote milieuvervuiling. Om rondslingerend plastic op land en in de zee een halt toe te roepen, hebben EU-lidstaten in de Europese Single Use Plastics Richtlijn (2019/904) afgesproken maatregelen te nemen die een significante en aanhoudende reductie bewerkstelligen van de consumptie van plastics voor eenmalig gebruik (de wegwerpplastics). Daarbij gaat het met name om de aanpak van kunststof drinkbekers en voedselverpakkingen. Zo mogen deze vanaf 1 juli 2023 niet langer gratis worden verstrekt en zijn vanaf 2024 wegwerpbekers- en bestek niet langer toegestaan op kantoor, in de horeca of op festivals. Herbruikbare bekers en voedselverpakkingen worden zo de norm. Ter implementatie van de richtlijn in Nederland trad op 3 juli 2021 het Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik in werking. Enkele onderdelen uit het besluit worden nader uitgewerkt via de ministeriële regeling kunststof producten voor eenmalig gebruik. In dit blog nemen we u mee in de daarin opgenomen maatregelen en gaan we ook in op de inrichting van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) die geldt voor een aantal kunststofproducten. Lees meer…

Winningsvergunning voor aardwarmte: draagkrachtig motiveren

Winningsvergunning voor aardwarmte: draagkrachtig motiveren

De Nederlandse ondergrond speelt een belangrijke rol bij de energietransitie. Diep in de bodem is warm water aanwezig dat is opgeslagen in (poreuze) zand- en gesteentelagen, ook wel aardwarmte of geothermie genoemd. Voor de winning van deze warmte worden twee putten op enige afstand van elkaar geboord, waarbij aan het water dat uit de ene punt omhoog wordt gepompt de warmte wordt onttrokken, en via de andere put het afgekoelde water terug in de ondergrond wordt geïnjecteerd. In dit blog bespreken we een interessante uitspraak van de rechtbank Den Haag van 6 januari 2022 waarin de onderbouwing van de vergunning voor geothermie door het bevoegd gezag aan bod komt. Lees meer…

Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Kunnen warmteplannen invulling geven aan de gelijkwaardigheidstoets uit het Bouwbesluit?

Door het vervallen van de aansluitplicht uit de Gaswet, op 1 juli 2018, worden steeds meer nieuwbouwwoningen niet meer met gas, maar op alternatieve wijze verwarmd. Daarbij valt te denken aan individuele warmtebronnen zoals een warmtepomp, maar ook aan collectieve mogelijkheden zoals een lokaal warmtenet dat gebruik maakt van restwarmte uit de industrie. Gemeenten kunnen in hun warmteplan voor nieuwbouwlocaties een aansluitplicht op zo’n warmtenet vastleggen, zo regelt het Bouwbesluit 2012. Het binden van zoveel mogelijk bewoners aan een warmtenet kan gunstig zijn in termen van risicobeheersing bij de ontwikkeling van nieuwe warmtenetten en waar het gaat om betaalbaarheid. Projectontwikkelaars mogen desalniettemin voor een andere oplossing kiezen als die qua energie- en milieuprestaties minstens gelijkwaardig is. In het warmteplan regelen hoe gelijkwaardige alternatieven voor warmte moeten worden getoetst om op basis daarvan te kunnen besluiten of de aansluitplicht op het warmtenet kan vervallen treedt echter buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad, zo blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 16 februari 2022. Lees meer…

Belangenafweging zonnepark getoetst: omgevingsvergunning rechtmatig verleend?

Belangenafweging zonnepark getoetst: omgevingsvergunning rechtmatig verleend?

De aanleg van wind- en zonneparken is een regelmatig terugkerend thema in de bestuursrechtspraak. De flinke opgave voor wind en zon, zoals vastgelegd in de regionale energiestrategieën, leidt immers niet zelden tot weerstand in de omgeving. Vaak spelen daarbij lastige juridische kwesties. Is een burger bijvoorbeeld belanghebbende als hij vanaf slechts een deel van zijn perceel zicht zal hebben op een grootschalige energieopwekkingsinstallatie, of is er meer nodig? En in hoeverre kan de lokale overheid de nationale duurzame energiedoelstellingen redelijkerwijs meenemen in besluiten over wind- en zonneparken in een bosrijk landschap? Onder andere op deze vragen geeft de Afdeling antwoord in een uitspraak van 21 december jl. Lees meer…

Klimaatadaptatie onder de Omgevingswet

Klimaatadaptatie onder de Omgevingswet

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor ons laaggelegen land: een stijgende zeespiegel, wateroverlast door zware regenval, hittegolven, droogte en stormachtig weer. Juist door adaptatie aan klimaatverandering worden samenlevingen daarvoor minder kwetsbaar. Klimaatadaptatie vraagt echter regelmatig om ingrijpende ruimtelijke keuzes. Hoe moet bijvoorbeeld worden omgegaan met nieuwbouw in gebieden onder de zeespiegel? Hoe en waar kan meer verkoelend groen worden gerealiseerd, tegen de achtergrond van stedelijke verdichting? Nu naar verwachting op 1 juli 2022 de meeste regels over de fysieke leefomgeving landen in de Omgevingswet, vormt juist deze wet het omgevingsrechtelijke kader bij die keuzes. Welke kansen en mogelijkheden biedt de Omgevingswet waar het gaat om klimaatadaptatie? Lees meer…

Klimaatadaptatie onder de Omgevingswet

Geen omgevingsvergunning door strijd met klimaatadaptatiebeleid

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor het wonen in een verstedelijkte omgeving. Zo kunnen wateroverlast tijdens en na hevige buien, maar ook hittestress in toenemende mate problemen veroorzaken. In de stad nog eerder dan op het platteland. Nu klimaatadaptatie in het stedelijk gebied steeds belangrijker wordt ter afwenteling van die gevolgen, noopt dit tot de vraag of het college van burgemeester en wethouders omgevingsvergunningen mogen weigeren vanwege strijdigheid met het gemeentelijke klimaatadaptatiebeleid. Ja, zo oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak in een uitspraak van 15 december jl. In dit blog nemen we u mee langs de overwegingen die aan dit oordeel ten grondslag liggen, en werpen we een korte blik op de betekenis van klimaatadaptatiebeleid in het toekomstige omgevingsrecht. Lees meer…

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie: beëindiging gaslevering bestaande bouw

Bij de overstap naar een duurzame warmtevoorziening in de gebouwde omgeving speelt het beëindigen van de gaslevering een cruciale rol. Dit zal voor een belangrijk deel worden bereikt via een wijkgerichte aanpak waarin gemeenten de regie voeren. Het Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw), dat op dit moment wordt voorbereid door de ministeries van BZK en EZK, biedt gemeenten namelijk de bevoegdheid om te regelen welke wijken op termijn van het aardgas af moeten en daarbij overstappen op een duurzaam alternatief zoals een warmtenet, verwarming door elektriciteit (warmtepompen) of groen gas. Deze doorzettingsmacht voor gemeenten vormt de stok achter de deur voor de verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen in de periode 2022 t/m 2030. Wat behelst dit voorstel? Lees meer…