Schone mobiliteit


Mobiliteit in 2040: divers, flexibel, veilig en emissieloos

Mobiliteit in 2040: divers, flexibel, veilig en emissieloos

Het wordt steeds drukker op de weg. De afgelopen jaren is het aantal files fors toegenomen en ook de komende vier jaar wordt een toename in files van rond de 40% verwacht. De capaciteit van het weggennet en het openbaar vervoer is op dit moment onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland letterlijk vastloopt en om aan de klimaat- en milieudoelstellingen te voldoen, is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voornemens de mobiliteit de komende jaren anders te richten. Daartoe boden minister en staatssecretaris op 7 juni de zogeheten ‘Schets Mobiliteit naar 2040’ aan de Tweede Kamer aan. In deze schets wordt aan de hand van voorspellingen over het vervoer in 2040 richting gegeven aan het te voeren mobiliteitsbeleid. De daarin neergelegde ambities en speerpunten zouden moeten bijdragen aan het realiseren van een ‘veilig, robuust en duurzaam’ mobiliteitssysteem. (meer…)

Een sprong naar verduurzaming van zee- en binnenvaart met Green Deal

Een sprong naar verduurzaming van zee- en binnenvaart met Green Deal

Duurzaam aanbesteden van infrastructurele werkzaamheden, de aanschaf van schone motoren en de ontwikkeling van een ‘blue shipping zero emission’-label. Met de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens hebben overheid en maritieme sector op 11 juni jl. het beginpunt gemarkeerd van de langetermijntransitie naar een klimaatneutrale en emissieloze scheepvaart. De vele tientallen acties die in de Green Deal afgesproken zijn moeten leiden tot het halen van de ambitieuze milieudoelstellingen voor de sector, met voldoende oog voor de businesscase van de ondernemer. (meer…)

Wat zijn de antwoorden op CO2-uitstoot in de luchtvaartsector?

Wat zijn de antwoorden op CO2-uitstoot in de luchtvaartsector?

Van alle manieren om onszelf voort te bewegen, heeft vliegen de grootste klimaatimpact per kilometer per persoon. Zowel het aantal passagiers als de tonnen luchtvracht zijn in Nederland, evenals in de rest van de wereld, gedurende de afgelopen twintig jaar sterk toegenomen. En daarmee de CO2-uitstoot van de sector. Met de prognose dat de luchtvaartsector ook de komende jaren mondiaal blijft groeien en we tegelijkertijd de uitstoot willen beperken om aan de klimaatdoelstelling van Parijs te voldoen, is een pakket aan maatregelen op verschillende niveaus noodzakelijk. Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) informeerde de Kamer daarover in haar brief van 27 maart 2019. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Dit is het twaalfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat duurzaam inkopen centraal.

De sectordoelstelling voor mobiliteit is een maximale CO2-uitstoot van 25 Mton in 2030. Uitgaande van de huidige emissies en de verwachte mobiliteitsontwikkelingen leidt dit tot een reductieopgave van minimaal 7,3 Megaton CO2 in 2030. Teneinde de 2030 ambitie te realiseren zet de Mobiliteitstafel onder meer in op duurzaam inkopen. Dat doet zij over verschillende geledingen. (meer…)