Klimaatakkoord


Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: burgerparticipatie

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: burgerparticipatie

Dit is het vierde deel van onze blogreeks over het ontwerp Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat burgerparticipatie centraal. 

Het Klimaatakkoord raakt aan hoe wij wonen, werken en leven. De boodschap van het ontwerp Klimaatakkoord is helder: zonder draagvlak onder de burgers kan de energietransitie niet slagen. Burgerparticipatie is cruciaal. In het voorstel voor de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord werd al benadrukt dat de juiste voorwaarden moeten worden gecreëerd om burgerparticipatie van de grond te krijgen (zie het eerdere blogbericht over burgerparticipatie in het voorstel voor de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord). Deze voorwaarden krijgen in het ontwerp Klimaatakkoord meer vorm. De sectortafels ‘Gebouwde omgeving’ en ‘Elektriciteit’ zijn hierin het meest concreet. Reden voor ons om hierop in te zoomen. Het ontwerp Klimaatakkoord bevat daarnaast afspraken die de sectortafels overstijgen. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Dit is het derde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan de aan de Mobiliteitstafel gemaakte afspraken over elektrisch vervoer centraal.

Het kabinet heeft de ambitie om in 2030 een 100% emissieloze autoverkoop te bereiken. Aan de Mobiliteitstafel is deze ambitie uitgewerkt in een samenhangend pakket met normering, flankerend beleid, versnelde uitrol van de laadinfrastructuur en fiscale stimulering. Realisatie van de doelstelling om alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos te laten zijn, leidt tot een vloot van circa 2 miljoen elektrische auto’s en 3,5 Mton CO2-reductie. Daarvoor zijn 1,8 miljoen laadpunten nodig. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Dit is het tweede deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit centraal.

Een voorspoedige transitie naar een duurzaam elektriciteitssysteem vraagt om een effectief en samenhangend pakket van instrumenten en maatregelen. Eén van de instrumenten die het kabinet hiervoor wil hanteren is een nationale CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit per 2020. Omdat de in het regeerakkoord al aangekondigde prijs de leveringszekerheid in gevaar zou brengen, zijn de partijen aan de elektriciteitstafel bedragen overeengekomen die ongeveer een kwart lager uitvallen dan oorspronkelijk beoogd: €12,30 per ton CO2 in 2020, tot €31,90 in 2030. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming van bestaande biomassastromen

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming van bestaande biomassastromen

Dit is het eerste deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat het onderwerp duurzame biomassa centraal.

Bij het tijdig realiseren van de energietransitie zijn alle vormen van betaalbare, hernieuwbare energie nodig om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de CO2-uitstoot te verlagen. Zo ook biomassa. Onder biomassa verstaan we plantaardig en dierlijk materiaal, dat kan dienen als energiebron in de vorm van brandstof of grondstof. Biomassa is niet klimaatneutraal, maar kan een flink CO2-voordeel hebben wanneer dit in de plaats komt van brandstoffen met een hogere uitstoot aan broeikasgassen, zoals aardgas en kolen. Ook zorgt het voor energiezekerheid doordat hiermee tekorten in elektriciteitsproductie door wind en zon kunnen worden opgevangen. Alleen biomassa met een duurzame herkomst, verwerkingswijze en toepassing kan werkelijk bijdragen aan het realiseren van de klimaatopgave. Partijen bij het Klimaatakkoord zetten hier dan ook stevig op in. (meer…)

Ontwerp-Klimaatakkoord aangeboden aan kabinet: blogreeks van start!

Ontwerp-Klimaatakkoord aangeboden aan kabinet: blogreeks van start!

Op vrijdag 21 december 2018 heeft het kabinet het ontwerp-Klimaatakkoord aangeboden gekregen. De voorstellen waarover meer dan honderd partijen de afgelopen maanden aan de diverse sectortafels druk hebben onderhandeld. En dat alles met één groot doel: klimaatverandering tegengaan door de CO2-uitstoot in 2030 te verminderen met bijna de helft (49%) ten opzichte van 1990. Dit akkoord moet de opmaat zijn naar 95% minder uitstoot in 2050. In dat jaar moet ook alle opgewekte energie duurzaam zijn.

(meer…)