Klimaatakkoord


Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: klimaatvriendelijkere veehouderij en gedragsverandering eetgewoonten

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: klimaatvriendelijkere veehouderij en gedragsverandering eetgewoonten

Dit is het veertiende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover de partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de emissiereductie in de veehouderij en gedragsverandering in ons voedingspatroon centraal.

De veeteelt levert een aanzienlijke bijdrage aan de milieudruk in Nederland. In het ontwerp-Klimaatakkoord worden in dit verband met name actieplannen in de melkveehouderij en de varkenshouderij genoemd. Niet alleen maatregelen in de sector zelf, maar ook gedragsverandering op het gebied van voedselverspilling en de consumptie van eiwitten op plantaardige basis in plaats van dierlijke, leveren op de lange termijn een belangrijke bijdrage aan de beoogde emissiereducties in de sector.

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: sector Landbouw en landgebruik

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: sector Landbouw en landgebruik

Dit is het dertiende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan de ambities met betrekking tot landbouw en landgebruik centraal.

De sectortafel Landbouw en landgebruik heeft in het op 21 december 2018 gepresenteerde ontwerp-Klimaatakkoord een fors pakket aan maatregelen en afspraken vastgelegd ter effectuering van de ambities van de sector voor het jaar 2030. De sectortafel kijkt bovendien ook verder vooruit, door alvast enkele doelen te stellen voor in het jaar 2050. In het ontwerp Klimaatakkoord zijn de in het Voorstel voor hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerde plannen (waar wij eerder ook over hebben geblogd) nader uitgewerkt en geconcretiseerd. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Dit is het twaalfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat duurzaam inkopen centraal.

De sectordoelstelling voor mobiliteit is een maximale CO2-uitstoot van 25 Mton in 2030. Uitgaande van de huidige emissies en de verwachte mobiliteitsontwikkelingen leidt dit tot een reductieopgave van minimaal 7,3 Megaton CO2 in 2030. Teneinde de 2030 ambitie te realiseren zet de Mobiliteitstafel onder meer in op duurzaam inkopen. Dat doet zij over verschillende geledingen. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Dit is het elfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. Deze blog gaat over de vraag wat met de maatregelen uit het ontwerp-Klimaatakkoord is beoogd. Over wat de omvang is van de emissiereductie die met deze maatregelen zou moeten worden bereikt, wanneer dat het geval zou moeten zijn en hoe zeker gesteld wordt dat deze doelen worden gehaald. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: ruimtelijke impact verankerd in het omgevingsinstrumentarium

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: ruimtelijke impact verankerd in het omgevingsinstrumentarium

Dit is het tiende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de ruimtelijke impact van de ambities en het daarvoor ingezette omgevingsinstrumentarium centraal.

Nederland is met een aantal van 408 mensen per vierkante kilometer behoorlijk dichtbevolkt. Elk stuk ruimte heeft in ons kikkerlandje dan ook al één of meerdere bestemming(en). De productie en het transport van duurzame energie is nu al zichtbaar en straks overal: op daken, in de straat en in het landschap. Dat betekent dat we een nog groter beroep op onze schaarse ruimte zullen moeten doen. Duurzame energie is daarnaast niet alleen een kwestie van ordenen, maar van ook van keuzes maken. Ligt de nadruk in een gebied op zonneparken of windmolens? Welke wijken zijn geschikt voor warmtenetten en welke niet? Bij deze noodzakelijke en soms ingrijpende keuzes is het omgevingsinstrumentarium van belang: de instrumenten die het omgevingsrecht biedt om het klimaatbeleid ten uitvoer te brengen.

(meer…)