Verkoop van een woning zonder geldig energielabel. Onwenselijk, maar na eigendomsoverdracht niet meer te handhaven

Verkoop van een woning zonder geldig energielabel. Onwenselijk, maar na eigendomsoverdracht niet meer te handhaven

Het energielabel voor woningen geeft met de klassen A (groen, zeer zuinig) tot en met G (rood, zeer onzuinig) aan wat de energieprestatie van een huis is in vergelijking met soortgelijke huizen. Aan de hand van een energielabel kunnen kopers dan ook in één oogopslag zien of een woning gas- of stroombesparend is. Dat helpt hen bij hun keuze. Immers, een zuinige woning (bijvoorbeeld met dubbel glas, zonnepanelen of een goede isolatie) betekent niet alleen een lagere energierekening maar ook minder CO2-uitstoot, dus minder milieu-impact. De verkoper of eigenaar van een woning is dan ook verplicht aan de koper een geldig energielabel beschikbaar te stellen. Een uitspaak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 17 oktober 2018 maakt echter duidelijk dat deze verplichting voor het bevoegd gezag lastig te handhaven is, zodra iemand niet meer kwalificeert als eigenaar of verkoper. (meer…)

Te snel investeren vormt risico voor beoordelende instellingen in de energiebesparingsbranche

Te snel investeren vormt risico voor beoordelende instellingen in de energiebesparingsbranche

Bedrijven uit de energiebesparingsbranche die hun investeringen onvoldoende konden terugverdienen door niet-tijdige of onjuiste implementatie van richtlijnen door de Nederlandse Staat. Reden voor Stichting EnergyClaim om de Staat aan te spreken voor de vergoeding van gederfde omzet van deze bedrijven, onder meer ontstaan door certificering van deskundigen. Echter kon de stichting haar schadevordering niet baseren op de Europese richtlijnen over de energieprestatie van gebouwen. Dat bepaalde de Hoge Raad in het arrest EnergyClaim/Staat van 19 oktober 2018. (meer…)

Meer energiebesparing door bedrijven en instellingen met een wijziging van het Activiteitenbesluit milieubeheer

Meer energiebesparing door bedrijven en instellingen met een wijziging van het Activiteitenbesluit milieubeheer

Degene die een bedrijf of instelling leidt (de drijver van een inrichting) moet alle energiebesparingsmaatregelen doorvoeren die zich binnen 5 jaar terugverdienen. Dit is een verplichting uit het Activiteitenbesluit milieubeheer. Een concreet voorbeeld is het beperken van het onnodig laten branden van de binnenverlichting in pauzes en buiten bedrijfstijd. Of het voorkomen van energieverbruik door verlichting en ventilatie wanneer de lift niet in gebruik is. Het totale resultaat voor energiebesparing blijft echter achter op het doel zoals dit gesteld is in het Energieakkoord. Het niet naleven van de energiebesparingsverplichting blijkt daar een belangrijke oorzaak van. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) stelt ter bevordering van de naleving van de verplichting daarom een wijziging van het Activiteitenbesluit voor. Een informatieplicht vanaf 2019 moet verandering brengen. (meer…)

Ontwerp Tranche 18 Bu Chw: lagere EPC-waarden en verruimde looptijd bij flexibele bestemmingsplannen

Ontwerp Tranche 18 Bu Chw: lagere EPC-waarden en verruimde looptijd bij flexibele bestemmingsplannen

Experimenteren met de Omgevingswet. Dat kan aan de hand van de Crisis- en herstelwet (Chw). Waar regelgeving een drempel is voor innovatieve ontwikkelingen die bijdragen aan onder meer duurzaamheid, biedt de Chw uitzonderingsmogelijkheden om, vooruitlopend op de Omgevingswet, projecten te realiseren en procedures te verkorten. Op 8 juni jl. presenteerde minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het ontwerp van de 18e tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Bu Chw). Daarmee wordt mogelijk gemaakt dat in meer gemeenten een lagere energieprestatiecoëfficiënt (EPC) vastgesteld kan worden dan het Bouwbesluit 2012 op dit moment voorschrijft. Ook wordt voor alle experimenten met het flexibele bestemmingsplan de looptijd verruimd en worden nieuwe gebieden toegevoegd aan het experiment bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. (meer…)

Tranche 17 van de Crisis- en Herstelwet: voor zes gemeenten meer ruimte om energiezuinig te bouwen

Tranche 17 van de Crisis- en Herstelwet: voor zes gemeenten meer ruimte om energiezuinig te bouwen

De wetswijziging op de Crisis- en Herstelwet (Chw) die minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) op dinsdag 19 maart 2018 naar de Eerste en Tweede Kamer stuurde, introduceert drie nieuwe innovatieve duurzame experimenten. Eén daarvan, opgenomen in onderdeel C van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Bu Chw), maakt het voor een zestal gemeenten mogelijk om strengere energie-eisen te stellen aan nieuwbouw. (meer…)