Duurzaamheid


Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: afspraken elektrisch vervoer

Dit is het derde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan de aan de Mobiliteitstafel gemaakte afspraken over elektrisch vervoer centraal.

Het kabinet heeft de ambitie om in 2030 een 100% emissieloze autoverkoop te bereiken. Aan de Mobiliteitstafel is deze ambitie uitgewerkt in een samenhangend pakket met normering, flankerend beleid, versnelde uitrol van de laadinfrastructuur en fiscale stimulering. Realisatie van de doelstelling om alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos te laten zijn, leidt tot een vloot van circa 2 miljoen elektrische auto’s en 3,5 Mton CO2-reductie. Daarvoor zijn 1,8 miljoen laadpunten nodig. (meer…)

Provinciale Rekenkamers doen aanbevelingen aan provincies voor invulling rol energietransitie

Provinciale Rekenkamers doen aanbevelingen aan provincies voor invulling rol energietransitie

Bij de overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen is een belangrijke rol weggelegd voor provincies. Niet alleen hebben provincies een taak waar het gaat om de opschaling van hernieuwbare energieopwekking door middel van onder meer wind op land, ook vormen ze de schakel tussen het Rijk, netbeheerders, waterschappen, gemeenten, burgers en vastgoedeigenaren. Voor het slagen van de energietransitie is het dus van belang dat provincies een sterke invulling geven aan hun (regie)rol! Met het oog hierop hebben de provinciale Rekenkamers vergelijkend onderzoek gedaan naar de inzet van de provincies in het kader van deze transitie. Deze maand verscheen het eindrapport. (meer…)

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

De inkoopkracht van de overheid kan een belangrijke rol spelen bij het versnellen van de energietransitie en de overgang naar de circulaire economie. Daarbij is het adagium: wie inkoopt, bepaalt. In haar Kamerbrief van 28 november 2018 informeert de minister de Kamer over de wijze waarop de inkoopkracht van Rijkswaterstaat wordt ingezet om bij te dragen aan duurzame ambities. En dat is goed nieuws: Rijkswaterstaat is met een inkoopvolume van circa 4 miljard euro per jaar een belangrijke opdrachtgever. (meer…)

Circulaire economie, here we come! Verduidelijking van het begrip ‘afvalstof’

Circulaire economie, here we come! Verduidelijking van het begrip ‘afvalstof’

Nederland heeft zich ambitieuze doelen gesteld waar het gaat om het bereiken van een ‘circulaire economie’: een economisch systeem waarin materialen zo lang en zo hoogwaardig mogelijk in het economisch verkeer worden (her-)gebruikt, op een manier die verantwoord is vanuit het oogpunt van milieu en volksgezondheid. Hierbij wordt niet alleen zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hernieuwbare en algemeen beschikbare grondstoffen, ook worden reststromen die voorheen als afval werden gezien steeds vaker als grondstof toegepast. Om in de praktijk te bepalen met welke regels omtrent milieu en afvalstoffenbeheer rekening moet worden gehouden bij hergebruik, is er een beter op de circulaire economie toegesneden en samenhangend begrippenkader voor afval ontwikkeld. (meer…)

Proefproject elektrisch rijden heeft toekomst

Proefproject elektrisch rijden heeft toekomst

In de afgelopen jaren heeft de overheid groen licht gegeven voor (de voorbereiding van) een aantal proefprojecten met elektrische voertuigen. Eén van deze experimenten is de vrijstelling voor het C-rijbewijs voor het rijden met volledig elektrische bestelauto’s. Op 15 november 2018 heeft minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) laten weten dat de intentie is dat dit experiment een structureel vervolg krijgt. (meer…)