Duurzaamheid


Weg met vervuiling op rivieroevers: het Ontwerpbesluit maatregelen kleine kunststof drankflessen

Weg met vervuiling op rivieroevers: het Ontwerpbesluit maatregelen kleine kunststof drankflessen

Wikkels, doppen, flesjes en zelfs kleerhangers en stofzuigeronderdelen. De Nederlandse rivieroevers liggen vol met afval. Bij onderzoek door vrijwilligers van het samenwerkingsverband Schone Rivieren zijn op zo’n 200 plekken langs de Maas en Waal in totaal bijna 77.000 stukken afval gevonden. Daarvan bleek 84 % van plastic. En dat is schadelijk. Voor de waterkwaliteit, voor dieren, en uiteindelijk zelfs voor ons voedsel. Met name wanneer plastic afbreekt tot microplastics die met het blote oog niet of nauwelijks zijn te zien. Het recent bij de Tweede Kamer ingediend Ontwerpbesluit maatregelen kleine kunststof drankflessen moet daar een eind aan maken. Dit besluit geeft uitvoering aan het akkoord dat Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) in maart vorig jaar sloot met het verpakkend bedrijfsleven, gemeenten en andere partijen. (meer…)

Negentiende tranche Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet: impuls aan duurzaamheid!

Negentiende tranche Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet: impuls aan duurzaamheid!

Het ontwerp van de negentiende tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (BuChw) is bekend. Met deze wijziging worden weer experimenten als bedoeld in artikel 2.4 van de Crisis- en herstelwet (Chw) aan het BuChw toegevoegd. Daarmee worden mogelijkheden gecreëerd om van wettelijke bepalingen af te wijken. Dit keer in het belang van duurzaamheid. Zo gaat het in deze tranche om een experiment over de milieuprestatie van gebouwen, het efficiënter inzamelen van afval en het realiseren van windparken in de nabijheid van logistieke bedrijven. (meer…)

Op naar een circulaire plasticketen: Plastic Pact NL ondertekend door 75 partijen

Op naar een circulaire plasticketen: Plastic Pact NL ondertekend door 75 partijen

Op 20 februari 2019 bood staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de Tweede Kamer het Plastic Pact NL aan. Met dit een dag later ondertekende akkoord, zijn door in totaal 75 partijen afspraken bekrachtigd om de plasticketen versneld te sluiten. Het ‘Pact’ richt zich expliciet tot de ‘fast moving consumer goods’ – de plastic producten en verpakkingen voor eenmalig gebruik – en heeft daarnaast ook betrekking op de consumptiegoederen van complementaire sectoren, zoals meubels, elektronica, kleding en speelgoed. De ondertekenende partijen zijn bedrijven die plastic produceren, toonaangevende bedrijven die plastic toepassen, overige belangstellende organisaties en het ministerie van IenW. Met dit Pact wordt een volgende stap gezet richting een circulaire plasticketen. (meer…)

De weg naar een volledig circulaire economie in 2050

De weg naar een volledig circulaire economie in 2050

Het beleid van de overheid is al langere tijd gericht op het zuiniger en slimmer omgaan met grondstoffen. Niet alleen heeft het kabinet in september 2016 met het Rijksbrede Programma Circulaire Economie het doel gesteld om Nederland in 2050 volledig circulair te hebben, met andere woorden zonder afval, ook is er in 2017 een Nationaal Grondstoffenakkoord getekend. Daarin is de afspraak neergelegd dat Nederland in 2030 50% minder primaire grondstoffen gebruikt. Deze ambities hebben op 8 februari 2019 handen en voeten gekregen in het Uitvoeringsprogramma circulaire economie. Daarin gaat staatssecretaris van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu) bovendien in op de huidige stand van zaken zoals geïnventariseerd door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in het op 11 januari 2019 uitgebrachte rapport ‘Circulaire economie in kaart’. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: vol gas vooruit richting zero-emissie wagenparken en OV-bussen! Hoe? Met duurzaam inkopen

Dit is het twaalfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat duurzaam inkopen centraal.

De sectordoelstelling voor mobiliteit is een maximale CO2-uitstoot van 25 Mton in 2030. Uitgaande van de huidige emissies en de verwachte mobiliteitsontwikkelingen leidt dit tot een reductieopgave van minimaal 7,3 Megaton CO2 in 2030. Teneinde de 2030 ambitie te realiseren zet de Mobiliteitstafel onder meer in op duurzaam inkopen. Dat doet zij over verschillende geledingen. (meer…)