CO2-emissies


Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: wat staat ons te wachten?

Blogreeks doorrekeningen concept-Klimaatakkoord: wat staat ons te wachten?

Het ontwerp-Klimaatakkoord telt zeshonderd voorstellen met wat er in Nederland mogelijk is om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te verminderen. Zijn al die maatregelen voldoende om de gestelde klimaatdoelen te halen? Zijn ze specifiek genoeg, juridisch bindend en uit te voeren? En hoeveel gaat dat ons kosten? Het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) hebben deze en meer vragen de afgelopen twee maanden uitgeplozen. Vandaag, 13 maart 2019, presenteerden zij het resultaat aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels. Met een blogreeks informeren wij u de komende dagen over de inhoud daarvan. Vandaag staan de emissiereductiedoelstellingen centraal. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: wat voor emissiereductiedoelstellingen gaan er gelden voor 2020, 2030 en 2050?

Dit is het elfde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. Deze blog gaat over de vraag wat met de maatregelen uit het ontwerp-Klimaatakkoord is beoogd. Over wat de omvang is van de emissiereductie die met deze maatregelen zou moeten worden bereikt, wanneer dat het geval zou moeten zijn en hoe zeker gesteld wordt dat deze doelen worden gehaald. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: CO2-minimumprijs voor elektriciteitsproductie

Dit is het tweede deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit centraal.

Een voorspoedige transitie naar een duurzaam elektriciteitssysteem vraagt om een effectief en samenhangend pakket van instrumenten en maatregelen. Eén van de instrumenten die het kabinet hiervoor wil hanteren is een nationale CO2-minimumprijs voor de productie van elektriciteit per 2020. Omdat de in het regeerakkoord al aangekondigde prijs de leveringszekerheid in gevaar zou brengen, zijn de partijen aan de elektriciteitstafel bedragen overeengekomen die ongeveer een kwart lager uitvallen dan oorspronkelijk beoogd: €12,30 per ton CO2 in 2020, tot €31,90 in 2030. (meer…)

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

Met innovatieve projecten RWS naar duurzame transities

De inkoopkracht van de overheid kan een belangrijke rol spelen bij het versnellen van de energietransitie en de overgang naar de circulaire economie. Daarbij is het adagium: wie inkoopt, bepaalt. In haar Kamerbrief van 28 november 2018 informeert de minister de Kamer over de wijze waarop de inkoopkracht van Rijkswaterstaat wordt ingezet om bij te dragen aan duurzame ambities. En dat is goed nieuws: Rijkswaterstaat is met een inkoopvolume van circa 4 miljard euro per jaar een belangrijke opdrachtgever. (meer…)