Blogreeks Klimaatakkoord


Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: ruimtelijke impact verankerd in het omgevingsinstrumentarium

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: ruimtelijke impact verankerd in het omgevingsinstrumentarium

Dit is het tiende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de ruimtelijke impact van de ambities en het daarvoor ingezette omgevingsinstrumentarium centraal.

Nederland is met een aantal van 408 mensen per vierkante kilometer behoorlijk dichtbevolkt. Elk stuk ruimte heeft in ons kikkerlandje dan ook al één of meerdere bestemming(en). De productie en het transport van duurzame energie is nu al zichtbaar en straks overal: op daken, in de straat en in het landschap. Dat betekent dat we een nog groter beroep op onze schaarse ruimte zullen moeten doen. Duurzame energie is daarnaast niet alleen een kwestie van ordenen, maar van ook van keuzes maken. Ligt de nadruk in een gebied op zonneparken of windmolens? Welke wijken zijn geschikt voor warmtenetten en welke niet? Bij deze noodzakelijke en soms ingrijpende keuzes is het omgevingsinstrumentarium van belang: de instrumenten die het omgevingsrecht biedt om het klimaatbeleid ten uitvoer te brengen.

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming bestaande utiliteitsbouw

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming bestaande utiliteitsbouw

Dit is het negende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de verduurzaming van de bestaande utiliteitsbouw centraal.

Kantoren, ziekenhuizen, scholen, winkels, opslagruimtes. Energiebesparing en eigen duurzame opwek kennen bij alle sectoren van de utiliteit een breed draagvlak. In het ontwerp-Klimaatakkoord hebben de leden van de werkgroep Utiliteitsbouw van de Sectortafel Gebouwde Omgeving verschillende afspraken gemaakt voor de verduurzaming van de bestaande utiliteitsbouw. In dit blog schetsen wij een aantal van die afspraken. (meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de Regionale Energie Strategie

Dit is het achtste deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat het belangrijke nieuwe instrument de Regionale Energie Strategie centraal.

De opgave waar de regio in het kader van de klimaat- en energietransitie voor staat, is complex en de ruimtelijke impact zal groot zijn. In de Regionale Energie Strategieën (RES) worden ambities naar locaties en projecten vertaald, waardoor de maatschappelijke en ruimtelijke consequenties en dilemma’s concreet worden.

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: de cruciale rol van warmtenetten

Dit is het zevende deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staan warmtenetten in een duurzaam verwarmde gebouwde omgeving centraal.

We staan aan de vooravond van een transformatie. We moeten ruim 7 miljoen huizen en 1 miljoen gebouwen, vrijwel allemaal verwarmd met aardgas, nu duurzaam gaan verwarmen. De geschiktste vorm van energievoorziening kan per wijk – en zelfs per straat – verschillen. Het ontwerp-Klimaatakkoord noemt warmtenetten als de voornaamste oplossing, wanneer huizen niet langer met de traditionele cv-ketel kunnen worden verwarmd. Dit impliceert een forse opschaling van de productie van duurzame warmte.

(meer…)

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming personenmobiliteit

Blogreeks ontwerp-Klimaatakkoord: verduurzaming personenmobiliteit

Dit is het zesde deel van onze blogreeks over het ontwerp-Klimaatakkoord. In deze reeks bespreken wij verschillende onderwerpen waarover partijen aan de klimaattafels met elkaar afspraken hebben gemaakt. In dit bericht staat de verduurzaming van personenmobiliteit centraal.

Aangezien meer dan de helft van de wegkilometers in het personenvervoer werkgerelateerd is, hebben werkgevers – zowel overheden als bedrijfsleven – een grote rol in het verduurzamen van de mobiliteit. Niet alleen waar het gaat om het wagenpark, waarover wij al spraken in ons eerdere blog over elektrisch vervoer, maar ook door hun werknemers op andere manieren duurzaam te laten reizen of werken. (meer…)