Alaska, zeekajakken aan de voet van de Columbia Glacier. Als er één plek op aarde is waar de klimaatverandering zich opdringt is het wel hier. Terugtrekkende gletsjers, veel te grote brokken gletsjerijs drijven in zee. Om je heen het krakende geluid van smeltend ijs. De opgaaf om de opwarming van de aarde te beperken tot 1.5 ℃ is onvoorstelbaar groot.

We moeten allemaal aan de bak, eerder gisteren dan vandaag. De overheid, de huishoudens, en ook u, de bouwers van ons land. Want er komt veel op u af. Wist u bijvoorbeeld al dat streven van het rijk is om een bijna energie neutrale gebouwde omgeving (BENG) te hebben in 2050? En dat betekent niet dat u er voorlopig nog geen last van heeft. Op 2 november 2018 is het Bouwbesluit gewijzigd, waarmee een zogenoemde label C-verplichting in het leven is geroepen voor kantoren. Kantoren die dat label op 1 januari 2023 niet hebben mogen, behoudens enkele uitzonderingen, niet worden gebruikt. Mocht u op het punt staan groot onderhoud te plegen aan uw kantoor dan kunt u hier maar beter op anticiperen. Van plan een nieuw kantoor te bouwen? Dan moet dat vanaf uiterlijk 31 december 2020 ‘BENG’ zijn. Zonnecellen op het dak, aansluiting op warmte- en koudeopslag (WKO), geothermie, windenergie (eigen windmolens of inkoop van een lokaal windpark), aquathermie, isolatie en natuurlijk gewoon het energiegebruik terugschroeven, allemaal oplossingen (al dan niet in combinatie) om uw kantoor energieneutraal te maken.

Maakt u veel gebruik van vrachtvervoer, dan is het verstandig ook dat te minimaliseren. Op 9 november 2018 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het beleidskader ‘Vrachtwagenheffing’ gepubliceerd. Het is de bedoeling dat het principe ‘De gebruiker betaalt’ gaat gelden. Hoe meer men met vrachtwagens de weg gebruikt, hoe meer men betaalt. Er moet nog een wet voor komen. Naar verwachting zal de heffing voor het eerst in 2023 kunnen plaatsvinden. Maar ook hier geldt, het kan geen kwaad te anticiperen. Hoe kunt u nu al efficiënter met uw vrachtvervoer omgaan, zodat u straks niet voor onnodige extra kosten komt te staan? Meer vervoer over water wellicht, maar dan wel met gebruik van walstroom. Of per spoor, de Betuweroute ligt er niet voor niks. Gisteren werd ik op straat voorbij gereden door een bus. Ik dacht ik hoor niks en, belangrijker nog, ik ruik niks. Niet die vieze dieselwalm die we van bussen gewend zijn. Een elektrische bus, een verademing, letterlijk en figuurlijk.

Duurzaam bouwen, het gaat niet alleen om wat u bouwt, maar ook wijze waarop. Door elektriciteit (of waterstof) aangedreven graafmachines, ze zijn er vast al, maar ik zie ze niet. Ik snap dat je de wegwerkzaamheden niet telkens stil kunt zetten om de asfalteermachine aan een laadpaal te zetten, maar er moeten slimme technologieën te ontwikkelen zijn. Innovatie is absoluut essentieel. En daarvoor zijn wij afhankelijk van u, de bedrijven, in samenwerking met kennisinstituten en universiteiten. We staan met z’n allen nu eenmaal voor een gigataak. Elke innovatie, hoe klein ook, is welkom.

Deze column is verschenen in het Magazine Grond/Weg/Waterbouw.